Hlavní obsah

Památkově chráněné nádraží ve Vítkovicích se snad brzy dočká opravy

V ostravských Vítkovicích dlouhé roky chátrá památkově chráněné vlakové nádraží, postavené v tzv. bruselském stylu. Jde o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967. Oprava by snad konečně mohla začít letos.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Zchátralé vlakové nádraží v Ostravě-Vítkovicích

Článek

Kdysi bylo vlakové nádraží v Ostravě-Vítkovicích důležitým dopravním uzlem, který denně využívaly tisíce cestujících. To už sice neplatí, nicméně stále odsud lidé rádi vlakem jezdí, například do Beskyd. Trápí je ale to, v jakém stavu se výpravní budova nachází. A to je přitom kulturní památkou.

Například Petra Drastichová z Ostravy-Jihu jezdí z vítkovického nádraží vlakem spoustu let. „Jezdím na Frýdecko-Místecko, na výlety do Beskyd, přestupuji v Kunčicích nebo pak ještě za rodinou do Vratimova. Na opačnou stranu pak také na výlety do Těšínských Beskyd. Kdysi jsme odsud do Beskyd jezdívali i s turistickým oddílem,“ svěřila se Novinkám Drastichová, která si čekání na odjezd vlaku zpříjemnila prohlídkou výstavy fotografií z historie vítkovického nádraží.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Na nádraží je výstava fotek z historie výpravní budovy.

Dodala, že budova je sice hodně zchátralá, ale i tak má své kouzlo. „Je to tady cítit, má to atmosféru, stojí za to nádraží zachránit,“ myslí si Drastichová.

„Nás to s manželkou hodně mrzí, v jakém stavu ta budova je. A kolik tu je bezdomovců. Nicméně pořád vlaky jezdí a nádraží funguje. Slyšeli jsme, že se to bude opravovat,“ líčil další z cestujících.

Do užšího výběru Ceny Evropské Unie 2024 za současnou architekturu se dostalo Plato Ostrava

Tipy a trendy

Rekonstrukce má začít na jaře

Správa železnic rekonstrukci objektu chystá dlouho. Poslední informací je, že by oprava za zhruba 400 milionů korun mohla začít na jaře a do dvou let by měla být hotová.

„Vypsali jsme tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlého památkově chráněného vítkovického nádraží. Zájemci se mohou do soutěže se svými nabídkami přihlásit do 30. ledna, zatím tedy nemůžeme nic předjímat. Nicméně pokud bude průběh tendru hladký, předpokládáme zahájení prací v dubnu,“ sdělil Novinkám mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Dodal, že vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 bude komplexně obnoveno. Zateplení objektu bude z vnitřní strany, aby se nenarušily fasádní plochy s původním obkladem.

Renovace interiéru budovy proběhne v souladu s požadavky památkářů, zachovají se stávající materiály a umělecká výzdoba.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Interiér vítkovického vlakového nádraží.

V přízemí se budou nacházet kanceláře a pokladny dopravců, infostánek města Ostravy, sociální zázemí pro zaměstnance a technologické prostory. Bude zde také nová čekárna pro cestující.

V dalších dvou nadzemních podlažích vzniknou prostory pro obchod a služby a kanceláře. Bezbariérový přístup na nástupiště zajistí výtah, nádraží dostane nový orientační a informační systém.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Interiér vítkovického vlakového nádraží.

Radnice upraví prostor před nádražím

Vítkovická radnice vnímá opravu nádraží jako obrovskou příležitost pro oživení zpustlé lokality. „Uvítali bychom, kdyby uvnitř objektu byla například prodejna potravin, lékárna, přislíben je i bankomat. O tom všem jednáme se zástupci Správy železnic,“ sdělil vítkovický starosta Richard Čermák (Ostravak).

Dodal, že radnice si nenechá ujít příležitost upravit co nejlépe přednádražní prostor. Jednou z variant je podle něj například zřízení dopravního muzea, jehož zázemí by bylo v nádražní budově.

„Ať však bude na dané ploše jakýkoliv projekt, obvod se při jeho realizaci rozhodně neobejde bez finanční podpory ze strany města. Proto s jeho vedením jednáme a společně zvažujeme tu nejlepší možnou variantu,“ upřesnil starosta.

Foto: Denisa Doležalová, Novinky

Radnice chce upravit okolí vítkovického nádraží.

Vítkovická železniční stanice leží na Polanecké spojce, která je součástí trati z Ostravy-Svinova do Českého Těšína a není příliš využívána. Původně se počítalo s tím, že se nádraží promění v železniční a dopravní muzeum, pak zde měl sídlit finanční úřad. V jednu chvíli ale budově hrozila i demolice.

Správa železnic plánuje i další projekt, a to stavbu optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice-Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou, která se bude týkat nejen příslušných traťových úseků, ale především samotné vítkovické stanice. Zahájení této investice se plánuje na druhou polovinu roku 2026 s dokončením v roce 2029.

Z domu určeného k demolici bude Centrum pro rodinu a sociální péči

Tipy a trendy

Související články

Výběr článků

Načítám