Článek
Na počátku všeho byl pozemek. Majitel jej rozdělil vedví, přičemž na druhé, více schované části chtěl postavit nový dům. Téměř uprostřed plochy ovšem stál starý dub, který by jakékoli konvenčně pojaté stavbě překážel.
Cílem tedy bylo navrhnout objekt, jenž by měl určitý odstup od plotu a zároveň by se nějak „vyhnul“ stromu. Výsledkem je úzký dům obcházející dřevinu elegantním obloukem.
Samozřejmě že se nabízelo navrhnout stavbu s půdorysem ve tvaru písmene L. Ovšem to byla přesně cesta, jíž se autoři chtěli vystříhat. Architekti ze společnosti Claesson Koivisto Rune Architects měli představu rodinného domu, jímž život prochází plynule, bez zbytečného přerušování (čili žádné přepážky) a bez zdržení, což by přesně představoval ostrý, pravoúhlý zlom.
Tak vznikl půdorys stavby ohýbající se kolem stromu ve své centrální části v relativně mírném oblouku. Objekt díky tomu působí uměleckým dojmem, spíš jako výsledek sochařské práce než jako rodinný dům, což bylo i výslovným přáním klienta, rodiny Fagerströmových.
Druhým charakteristickým rysem objektu je fasáda. Vertikálně kladená prkna jsou natřena různými odstíny falunské červeně. Od konce s ložnicí až ke konci s obývacím pokojem malba nepravidelně přechází od odstínů okrové (široká prkna) po tmavě červenou (úzká prkna).
Ač se to z některých úhlů nemusí zdát, dům stojící na ploše 270 m² není stejně vysoký. Proto ani počet pater není po celé jeho délce stejný. Na vyšší straně jsou dvě podlaží, přičemž v patře se nalézají ložnice a jejich příslušenství. Na opačném konci domu, který je o něco nižší, je umístěn obývací pokoj, který má vysoký strop.
Ve středové části domu je umístěna na všechny strany otevřená kuchyně a za knihovnou se ukrývá schodiště. Vzhledem k jeho nízkému sklonu má člověk při chůzi vzhůru pocit, že pouze „postupuje“ kamsi dál, a ne že stoupá z jednoho patra do druhého.
Zajímavě architekti pracovali s prosvětlením domu. Místo určitého počtu konvenčních oken ponechali velkoryse velké plochy domu prosklené. Jejich umístění je ovšem citlivě voleno tak, aby si obyvatelé uchovali maximum soukromí. Většina prosklení je tudíž na hlavní fasádě. Zasklená je také stěna na „obývákovém“ konci domu.
Architekti věnovali pozornost i podlahám. Jsou tvořeny mramorovými dlaždicemi protáhlého obdélníkového tvaru. Všechny jsou orientované kolmo k čelní fasádě, takže se pak na půdorysu stavby rozevírají jako vějíř.
Důležitou roli v interiéru hrají barvy. První patro s přízemím spojuje temný odstín červeně, který dole začíná knihovnou, drží si jej schodiště a nahoře podlaha. Koupelna se naopak vzhledu zbytku interiéru vymyká. Má svou vlastní barvu dlaždic, se svým vlastním vzorem, který se jinde neopakuje.