Článek
Labská promenáda lemuje řeku Labe v části města nazývané Niederhafen. Tu lze objevit mezi čtvrtěmi St. Pauli Landungsbrücken a Baumwall. Upravit a modernizovat bylo potřeba 625 metrů nábřežní promenády, přičemž velmi důležitou součástí prací bylo zlepšení protipovodňových systémů.
Jak architekti vysvětlují, návrh Labské promenády byl náročným úkolem především proto, že vyžadoval nejenom precizní technické řešení, ale navíc musel zohlednit skutečnost, že právě toto nábřeží je důležitým místem města. Právě sem vedou kroky většiny turistů, zde se lidé odjakživa scházejí a procházejí. Díky vyvýšení je odtud možnost přehlédnout řeku v celé šíři i s protějším břehem.
Řešení, které architekti nabídli, propojuje zónu zvýšeného nábřeží s jeho okolím, ale zároveň slouží jako přirozená pěší spojnice mezi okolními městskými částmi. Promenáda je v současnosti 8,6 metrů nad mořem a její západní část je dokonce ještě o 30 cm výše. Minimální šířka 10 metrů pak umožňuje čilý ruch, aniž by korzujícím lidem připadala přelidněná.
Své místo zde tak najdou nejenom lidé na procházce nebo běžci, ale také třeba pouliční umělci a stánky s občerstvením. Do těla bariéry jsou dokonce na úrovni ulice zakomponované i dva malé obchůdky s jídlem a trojpodlažní restaurace s nejvyšším podlažím vystupujícím nad jedno ze schodišť. Hosté se zde mohou kochat pohledy na Labe.
Typická Zaha
Styl zesnulé architektky nejlépe připomínají do vějíře se rozvírající schodiště lemující promenádu zleva i zprava. Právě jejich tvar a tvar samotných schodů velmi připomíná její styl a jí tolik oblíbené ladné oblé linie. Jednotlivá schodiště vypadají jako malé amfiteátry.
Zatímco pěší zóna je dlážděná žulou v tmavé, až antracitové barvě, schody jsou naopak obložené stejným kamenem, ovšem v barvě světlounce šedé.
Zatímco část jich je orientovaná směrem k přístavu, jiná část se otevírá naproti velkým křižovatkám, díky čemuž je z nich vidět dále do města.
Součástí nového projektu jsou i pěší lávky, které každou z přilehlých ulic propojují s promenádou. Promenádu na úrovni ulice doprovází stezka pro cyklisty, pěší a běžci se na promenádu dostanou po široké rampě na jejím začátku a konci. Třetí, centrální rampa slouží nejenom chodcům a běžcům, ale také jako místo pro vjezd servisní techniky.
Nábřežní promenáda je rozdělena do dvou částí, západní je pojednaná ve větším měřítku, více otevřená, volnější. Východní je naopak řešena jako intimnější prostor s dlouhou rampou kolem schodiště vedoucí na břeh řeky.
Co tomu předcházelo
Rekonstrukce, oprava a zvýšení nábřeží bylo nezbytné. Starší občané Hamburku mají stále v živé paměti přívalové bouře a s nimi spojené záplavy z roku 1962, které tehdy připravily 315 lidí o život a 60 tisíc obyvatel o domov. Hamburk proto v letech 1964 až 1968 vystavěl bariéru na březích Labe právě v Niederhafenu, aby své rezidenty v případě dalších povodní už dokázal lépe ochránit. Výška protipovodňových bariér byla 7,2 metru nad úroveň hladiny moře.
Moderní hydrologické počítačové simulace jsou ovšem schopné daleko přesnějších předpovědí a simulací povodní a ukázaly, že pro zabezpečení města před zimními bouřemi a extrémními přílivovými vlnami je zapotřebí bariéry zvýšit ještě o 0,8 metru.
Když pak v roce 2006 Němci kontrolovali stav protipovodňových ochranných prvků na nábřeží, zjistili, že stávající konstrukce je přetížena a její základy vyžadují výrazné zesílení. Ještě v témže roce proto radnice města vypsala soutěž na obnovu a modernizaci nábřeží, kterou posléze vyhrálo právě studio nesoucí jméno i odkaz slavné architektky íránského původu Zahy Hadid.
Anketa
Základní údaje o protipovodňovém systému Hamburku:
Délka: 103 km
Hráze: 78 km
Protipovodňové zábrany: 25 km
Bariéry proti přívalovým dešťům: 6 km
Protipovodňové stavby: 77
Zdymadla: 6
Čerpací stanice a protipřílivové brány: 27