Hlavní obsah

Největší prezentace polského designu u nás zaujme hlavně mladé

Novinky, Kristýna Křížová

Jako ucelená kolekce nábytku a interiérových doplňků se zajímavým lehkým retro nádechem působí historicky největší prezentace polského designu v ČR. Řada nábytkových kusů má křiklavou barevnost, pro designový nábytek tak typickou. Mezi návrhy nechybí zajímavé skříně a křeslo pro práci na notebooku, ale i nepraktická nafukovací pohovka. Většina nábytku se hodí hlavně do pokojů mladší generace.

Foto: Novinky

Řada sedacího nábytku má na přehlídce lehce futuristické tvary.

Článek

Přehlídku polského designu připravil Tomas Andrzej Rudkiewicz, polský Designér roku 2008, který v koncepci výstavy ukázal svůj estetický vkus. Představen je polský design v tvorbě vzorů pro sériovou průmyslovou výrobu.

Výstava s názvem "Tváře polského designu" představuje projekty mladých zavedených designérů, jednotlivých návrhářů i designérských studií i studentů.

Foto: Novinky

Lustr, který se může stát pro svou výraznost dominantou interiéru.

Design lze podle Rudkiewicze chápat i velmi jednoduše. Tvrdí, že úkolem designéra je vymýšlet předměty pro každodenní potřebu tak, aby bylo naše okolí pohodlné, bezpečné a estetické.

Design je jednou institucí, podruhé mediálním nástrojem nebo mediálním trikem.
Tomasz Andrzej Rudkiewicz, kurátor výstavy

"Po letech zkušeností vím, jak silně je design spojen s osudem a rozvojem národa. A jak úzce souvisí s historickou zkušeností a tradicí a tvoří základní prvek naší materiální kultury,“ dodává.

Křeslo pro plnohodnotnou práci na notebooku rozhodně zaujme

K vidění je hlavně interiérový nábytek. Zastoupena je celá řada současného sedacího nábytku. Zajímavostí je křeslo od Jaroslava Szymanskiho, které obsahuje plnohodnotné vybavení pro práci na počítači.

Foto: Novinky

Křeslo vlevo slouží pro práci s notebookem. Křiklavé barvy ale i jinak funkčnímu nábytku na eleganci nepřidají.

Zajímavý nápad by jistě našel velké využití ve školách a kdekoliv, kde lidé často pracují na notebooku. Esteticky sice křeslo nevypadá o nic lépe než běžné nevzhledné kancelářské křeslo, ale funkčně je velmi nápadité.

Rozlepené i spojované skříně v interiéru zabodují

Nevšedním kouskem do bytu, který nepostrádá geometrické tvary, ale i nápaditou zdobnost je komoda od návrhářské firmy Wowwood. Její deska má nevšední motiv, který vypadá, že pravá podoba skříně se pod ním teprve ukrývá a že se vrchní dýha rozlepuje.

Foto: Novinky

Nejestetičtější zákoutí celé přehlídky patří komodám.

Zaujmou i komody, které vznikly speciální metodou spojování dýh různých typů dřeva. Jde o výrobky firmy Profab, která jako jediná v Polsku nabízí intarzovaný nábytek (intarzie je vykládání dřeva dřevem jiné barvy - pozn.red.).

Foto: repro foto NG, Novinky

K vidění jsou i návrhy inspirované érou sedmdesátých let.

Do současného interiéru s nádechem retra ve stylu šedesátých let by určitě zapadla lampa od Mikolaje Wierszyllowského. V retro stylu jsou navrženy i dekorační panely od firmy Proform využitelné jako součásti nábytku, příčky nebo kryty na topení.

Foto: Novinky

Zástěny, které je možné v interiéru použít i jako dělící příčky jsou praktické, ale nevkusné.

V pokoji mladší generace by pobavily také hravé nafukovací elastické lustry z plastu od atelieru Puff-Buff.

Nestabilní nafukovací pohovka je propadákem přehlídky

Propadákem přehlídky se stala nafukovací pohovka od studia Malafor, která má svým materiálem připomínat obchodní balík. Je jistě velmi skladná, ale uživatele pro svou nestabilitu k posezení rozhodně neláká. Neotřelý nápad musí jít vždy ruku v ruce s funkčností, jinak nenaplní ani umělecké ani designérské ambice svého autora.

Foto: Novinky

Nafukovací pohovka je nestabilním designérským výstřelkem.

Podle kurátora výstavy Poláci dnes mají prostor pro sebeorganizaci prostředí kolem. Cílem výstavy podle něj bylo ukázat, jak cítí organizování předmětů. Design je podle něj spojen s osudem a rozvojem národa, úzce souvisí s historickou zkušeností a tradicí a tvoří základní prvek polské materiální kultury.

Foto: Novinky

Na přehlídce polského designu je k vidění i nudná kancelářská klasika.

Výstava designových předmětů potrvá  do 30. listopadu 2010. Hostí ji Národní galerie v Praze – Sbírka moderního a současného umění, Veletržní palác, prostor bývalé Internetové kavárny s adresou Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Vstup je zdarma.

První koncepce polského designu podle Józefa A. Mrozka

Józef A. Mrozek, historik průmyslového designu v katalogu k výstavě píše, že první koncepce průmyslového designu se podle něj objevily v Polsku v polovině 20. let v souvislosti s avantgardním uměním a moderní architekturou. Inspirací byl holandský neoplasticismus, sovětský konstruktivismus a německý Bauhaus.

Související články

Výběr článků

Načítám