Článek
Přehlídku polského designu připravil Tomas Andrzej Rudkiewicz, polský Designér roku 2008, který v koncepci výstavy ukázal svůj estetický vkus. Představen je polský design v tvorbě vzorů pro sériovou průmyslovou výrobu.
Výstava s názvem "Tváře polského designu" představuje projekty mladých zavedených designérů, jednotlivých návrhářů i designérských studií i studentů.
Design lze podle Rudkiewicze chápat i velmi jednoduše. Tvrdí, že úkolem designéra je vymýšlet předměty pro každodenní potřebu tak, aby bylo naše okolí pohodlné, bezpečné a estetické.
Design je jednou institucí, podruhé mediálním nástrojem nebo mediálním trikem.
"Po letech zkušeností vím, jak silně je design spojen s osudem a rozvojem národa. A jak úzce souvisí s historickou zkušeností a tradicí a tvoří základní prvek naší materiální kultury,“ dodává.
Křeslo pro plnohodnotnou práci na notebooku rozhodně zaujme
K vidění je hlavně interiérový nábytek. Zastoupena je celá řada současného sedacího nábytku. Zajímavostí je křeslo od Jaroslava Szymanskiho, které obsahuje plnohodnotné vybavení pro práci na počítači.
Zajímavý nápad by jistě našel velké využití ve školách a kdekoliv, kde lidé často pracují na notebooku. Esteticky sice křeslo nevypadá o nic lépe než běžné nevzhledné kancelářské křeslo, ale funkčně je velmi nápadité.
Rozlepené i spojované skříně v interiéru zabodují
Nevšedním kouskem do bytu, který nepostrádá geometrické tvary, ale i nápaditou zdobnost je komoda od návrhářské firmy Wowwood. Její deska má nevšední motiv, který vypadá, že pravá podoba skříně se pod ním teprve ukrývá a že se vrchní dýha rozlepuje.
Zaujmou i komody, které vznikly speciální metodou spojování dýh různých typů dřeva. Jde o výrobky firmy Profab, která jako jediná v Polsku nabízí intarzovaný nábytek (intarzie je vykládání dřeva dřevem jiné barvy - pozn.red.).
Do současného interiéru s nádechem retra ve stylu šedesátých let by určitě zapadla lampa od Mikolaje Wierszyllowského. V retro stylu jsou navrženy i dekorační panely od firmy Proform využitelné jako součásti nábytku, příčky nebo kryty na topení.
V pokoji mladší generace by pobavily také hravé nafukovací elastické lustry z plastu od atelieru Puff-Buff.
Nestabilní nafukovací pohovka je propadákem přehlídky
Propadákem přehlídky se stala nafukovací pohovka od studia Malafor, která má svým materiálem připomínat obchodní balík. Je jistě velmi skladná, ale uživatele pro svou nestabilitu k posezení rozhodně neláká. Neotřelý nápad musí jít vždy ruku v ruce s funkčností, jinak nenaplní ani umělecké ani designérské ambice svého autora.
Podle kurátora výstavy Poláci dnes mají prostor pro sebeorganizaci prostředí kolem. Cílem výstavy podle něj bylo ukázat, jak cítí organizování předmětů. Design je podle něj spojen s osudem a rozvojem národa, úzce souvisí s historickou zkušeností a tradicí a tvoří základní prvek polské materiální kultury.
Výstava designových předmětů potrvá do 30. listopadu 2010. Hostí ji Národní galerie v Praze – Sbírka moderního a současného umění, Veletržní palác, prostor bývalé Internetové kavárny s adresou Dukelských hrdinů 47, Praha 7. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Vstup je zdarma.
První koncepce polského designu podle Józefa A. Mrozka
Józef A. Mrozek, historik průmyslového designu v katalogu k výstavě píše, že první koncepce průmyslového designu se podle něj objevily v Polsku v polovině 20. let v souvislosti s avantgardním uměním a moderní architekturou. Inspirací byl holandský neoplasticismus, sovětský konstruktivismus a německý Bauhaus.