Článek
Slavný designér Jean Prouvé měl velký vliv na vývoj nábytku v období meziválečného a poválečného modernismu a byl průkopníkem sériové výroby využívající prefabrikované a modulární prvky.
Cílem současných reedic nábytku je představovat tyto pozapomenuté výrobky nové generaci širší veřejnosti.
Designér pečlivě vybíral barvy a tóny
Nábytkové kousky od Prouvého jsou zajímavé i co do své barevnosti. Barvy, které designér vytvořil pro ocelové části nábytku, a architektonické návrhy měly zajímavé tóny. Například barva Blé Vert je barvou mladého zeleného obilí, Gris Vermeer pak poukazuje na šedé tóny v obrazech malíře Johannese Vermeera.
Prostřednictvím barevnosti designér vždy docílil zamýšleného estetického působení nábytku. Prouvé měl nicméně za to, že nalakovány by měly být pouze ty části, u nichž hrozí koroze, a proto kdykoli to bylo možné, nechával dřevěné a hliníkové prvky v neupraveném stavu.
Letos na podzim se rozšířila paleta barev nových kusů nábytku Jeana Prouvého o některé z původních barev. K hluboké černi, japonské červeni a bílé Blanc Colombe se přidala Gris Vermeer, Bleu Dynastie, Blé Vert, Bleu Marcoule a barva nenabarvené oceli Métal Brut.
Letos byla představena i reedice dalších čtyř nábytkových návrhů designéra. Jde o ikonické stínítko Abat-Jour Conique, které Prouvé navrhl v roce 1947 pro nástěnnou lampu Potence, dále dvě stoličky Tabouret N° 307 a Tabouret Métallique a nakonec o nástěnnou sestavu polic Rayonnage Mural, což je Prouvého návrh z roku 1936 pro školu École Nationale Professionelle v Métách a jeden z mnoha designů, které na zakázku vytvořil pro školy, univerzity a nemocnice.
Některé nábytkové kusy se objevují i v lehce upravených variantách
Jen lehce změněná židle Chaise Tout Bois se opět začíná objevovat v soudobých interiérech. Za tu designér získal v roce 1947 cenu v soutěži Meubles de France. Klání oceňovalo kvalitní nábytek v sériové výrobě.
Letošní Cena Designbloku patří i geometrickému a hodně střídmému nábytku
Reedice se dočkalo o křeslo Fauteuil Kangourou z roku 1948 a letos bylo uvedeno na trh v limitované edici. Křeslo veřejnosti připomněl světový veletrh moderního a současného umění Art Basel 2022.
V roce 2002 šla do výroby první série Prouvého návrhů. Šlo o židli Standard, křesla Antony a Cité, lampu Potence a stoly Trapèze, EM, Guéridon a Granito. Fakt, že přibývají další kousky, je skvělá zpráva z hlediska zachování cenného Prouvého odkazu.
Reedice jsou u dobrých designérských návrhů rozhodně správným krokem. Díky nim se s designem mohou mladé generace setkávat i jinde než v muzeích.