Hlavní obsah

Nádraží v Klatovech, památku ze socialistických časů, čeká oprava

Plzeň

Po rekonstrukci monumentální historické budovy plzeňského hlavního nádraží přijde řada na další památkově chráněné železniční stanice v Plzeňském kraji: Klatovy a Plzeň - Jižní Předměstí. Podle současných odhadů by celkové náklady měly dosáhnout necelé půl miliardy korun.

Foto: Vizualizace Správa železnic

Klatovské nádraží je sice z padesátých let, ale vysloužilo si status památky. Takto má vypadat po revitalizaci.

Článek

Správa železnic už vypsala příslušné tendry, v obou případech mají práce začít ještě letos. „Hotovo by mělo být na začátku roku 2027,“ sdělila Nela Eberl Friebová, mluvčí zmíněné organizace. Náklady na revitalizaci nádraží v Klatovech se zřejmě budou blížit ke čtyřem stovkám milionů, na „jižáku“ zatím hovoří odhady o pětaosmdesáti milionech.

Socialistické Klatovy

Zatímco plzeňské hlavní nádraží stavěli za císaře pána, klatovské za Antonína Novotného. Jeho budova z roku 1959 se dochovala v původním stavu s řadou hodnotných uměleckořemeslných prvků včetně sgrafit v odbavovací hale vytvořených v duchu socialistického realismu. „Výzdoba zůstane,“ řekl Novinkám Pavel Domanický z plzeňské správy Národního památkového ústavu.

„Ochrana se vztahuje především na vnější vzhled budovy i nejvýznamnější interiéry, tedy hlavně na vestibul. Drobné změny jsou samozřejmě možné, třeba když bude jiný počet výdejních okének nebo pulty před nimi,“ dodal Domanický.

Historické nádraží v Teplicích dostalo novorománskou podobu. Opravou projdou i vnitřní prostory

Tipy a trendy
Foto: Vizualizace Správa železnic

Grafiky ve vestibulu zůstanou.

Podle Friebové projde v Klatovech rekonstrukcí odbavovací hala i obě křídla budovy. „Vzniknou nové veřejné toalety, všechny vnitřní prostory upravíme tak, aby odpovídaly současným požadavkům. Celá stanice bude bezbariérová díky výtahům, které spojí podchod s nástupišti i odbavovací halou. Cyklisté ocení zděný přístřešek pro kola,“ podotkla. V plánu je také zázemí pro řidiče autobusů z terminálu, který vznikne v přednádražním prostoru.

Foto: Vizualizace Správa železnic

Přibude přístřešek pro kola.

Drážní renesance

Stanice Plzeň - Jižní Předměstí vyrostla ve dvou etapách. K secesní budově postavené v roce 1904, která ale má už soukromého vlastníka a proměnila se v kulturní centrum Moving Station, přibyl o šestnáct let později novorenesanční objekt. Ten dál slouží svému původnímu účelu. „A měl by dostat z velké míry původní prvorepublikovou podobu,“ uvedl Domanický.

Stavbě podle památkářů uškodily necitlivé úpravy na konci osmdesátých let. „Nevhodné zásahy by měly být nyní částečně odstraněny. Například na střechu by se místo současných plechů měla vrátit prejzová krytina,“ poznamenal Domanický.

Foto: Správa železnic

Novorenesanční budova nádraží Plzeň - Jižní Předměstí.

Friebová potvrdila, že se na jihu Plzně počítá s opravou střechy a fasády, výměnou oken, dveří, s úpravou veřejně přístupných prostor i novými záchodky. „Pro zajištění bezbariérového přístupu přibyde výtah, který propojí odbavovací halu s nástupišti,“ uzavřela.

Nádhera i spousta nedodělků. V Plzni slavnostně otevřeli zrekonstruované nádraží

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám