Hlavní obsah

Na tomto domě musíte okna skutečně hledat. Přesto je plný světla

Mladý pár s láskou k minimalismu si přál postavit dům v rušné tokijské čtvrti Šinagawa. V hustě zastavěném prostředí si chtěl vytvořit oázu soukromí s velkými interiérovými prostory. Architekti z ateliéru Apollo Architects and Associates jim vymysleli dům, který na fasádě do ulice neukazuje ani jedno okno. Přesto je v něm spousta světla.

Foto: Masao Nišikawa

Interiér domu je navzdory zdánlivé absenci oken plný světla.

Článek

Zajímavostí domu s dřevěnou kostrou je způsob, jakým architekti pod vedením Satošiho Kurosakiho přivádějí do interiéru denní světlo. To se rozlévá po místnostech převážně v rozptýlené podobě, která je mnohdy příjemnější, než kdyby do oken svítilo slunce přímo.

Důvodem, proč museli architekti se světlem takto netradičně „kouzlit“, bylo přání klientů mít doma co nejvíce soukromí, což bylo v přímém protikladu k hustě zastavěnému okolí jejich parcely. Ta není opravdu příliš velká, má pouze 77,68 m2, takže budování jakékoli vizuální zábrany nepřicházelo v úvahu. Architekti si museli poradit v rámci návrhu domu.

Výsledkem je patrová stavba s užitnou plochou 98 m2, jíž architekti pojmenovali Espace. Její fasáda směřující do ulice je zcela uzavřená; její jednolitost je narušena pouze otvorem pro vstup. Teprve za fasádou je po stranách dvojice malých zahrádek - světelných šachet, které přivádějí světlo i do přízemí. Takto osvětlena je ložnice majitelů domu a naproti přes chodbu umístěná koupelna. Naopak, pokoj pro hosty v zadní části domu má už posuvná okna od země ke stropu, neboť tato strana nesměřuje do veřejného prostoru. Denní světlo se dostává i do chodby, a to prostřednictvím stěny z luxfer.

Anketa

Líbilo by se vám mít dům uzavřený směrem do ulice, aby vám dovnitř nikdo nenahlížel?
Ano, to by bylo velmi příjemné.
69,6 %
Někdy bychom to asi vážně ocenili.
7,5 %
My už takto podobně řešený dům máme.
3,3 %
Ne, to by nebylo nic pro nás.
19,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1473 čtenářů.

Do přízemí pak architekti umístili nejen ložnice, ale i veškeré obslužné místnosti, tedy i toaletu s prádelnou a již zmíněnou koupelnu. Uvolnili si tak horní podlaží, která má výšku regulérního podlaží, a ještě k tomu podkroví.

Patro má otevřený plán s tradiční trojicí funkčních zón - kuchyňskou, jídelní a obývací a vzbuzuje dojem velkého vzdušného prostoru. I sem vnášejí světlo dvě šachty za čelní fasádou, které se ale na této úrovni spojují do jednoho celku s malým balkonkem nad vstupem. Velmi důležitou roli hraje ovšem také řada svislých světlíků vložená do hřebene střechy.

Dalším zdrojem světla je pak prosklený pás částečně ukrytý za kuchyňskou linkou. Majitelé díky tomuto řešení mohou kdykoli změnit zařízení této místnosti a využít tak plně i těchto oken. Ve skutečnosti ovšem nejsou potřeba, protože je zde dostatek světla i bez nich.

„Tím, že jsme celý dům stavěli jako jeden velký reflektor, se nám podařilo vytvořit uzavřený vesmír rozptýleného světla, díky němuž jsou pokoje prostorné a odráží jedinečný klidný charakter obyvatel,“ popisují své dílo architekti.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Architekti, Dřevostavby

Související témata:
Shinagawa
Rozptýlené světlo

Související články

Výběr článků

Načítám