Článek
Česká komora architektů (ČKA) doporučovala vedení Českých drah i Magistrátu města Havířov znovu zvážit, zda je nutné stávající architektonicky cennou odbavovací halu havířovského nádraží demolovat, a to už před dvěma roky.
Cenné nádraží v bruselském stylu, jehož kvality ocenila řada osobností české kulturní scény, je ale stále v ohrožení. Vlastní ho České dráhy, které nedávno získaly povolení ke stavbě nové nádražní budovy.
Demolice a stavba nové budovy má vyjít finančně výhodněji. Ale za cenu, že přijdeme o cenný příklad stavby ve stylu šedesátých let.
Tato architektura se v poslední době teprve začíná přehodnocovat a její význam roste.
„Komora podává podnět k prohlášení havířovského nádraží za kulturní památku, protože se domníváme, že to je aktuálně jediná možnost upozornit na význam této stavby a na důležitost ochrany i poměrně nedávného historického architektonického dědictví, které už ale představuje nepominutelnou součást organismu našich měst," sdělil předseda ČKA Ivan Plicka.
Stavba by si zasloužila rozsáhlou rekonstrukci, která by zachovala půvab této architektury, mozaiky i nábytkového vybavení.
Podle ČKA by k zachování interiéru mělo dojít i z toho důvodu, že rozměrná mozaika s námětem letící holubice z roku 1963 od Vladimíra Kopeckého je cenným uměleckým dílem. Její autor je ostatně také držitelem Ceny ministerstva kultury za přínos v oblasti výtvarného umění.
Interiér stavby krášlí mramorová podlaha a mramorové stupně dynamického schodiště i řada výtvarných detailů, které se dochovaly. Nádražní hala navíc svými rozměry podle ČKA odpovídá potřebám místních občanů i sousedů z ostravského regionu.
Zboření nádraží by nás jednou mohlo mrzet. České dráhy ale nedávno začaly připravovat výběrové řízení na dodavatele nové stavby a demolici stávající budovy. Prohlášení nádraží za kulturní památku by demolici mohlo odvrátit.