Hlavní obsah

Modernizace železniční trati na letiště v Praze začala. U Výstaviště vznikne nová zastávka

Železnice v pražských Holešovicích zásadně změní svou podobu. Vznikne zde nová zastávka Praha-Výstaviště a trať k ní vedoucí bude dvoukolejná. Velkou modernizací projde i existující stanice Praha-Bubny. Celý úsek, jehož přestavba začala ve čtvrtek 12. ledna, je další ze souboru staveb, jejichž výsledkem bude rychlé a ekologické železniční spojení z centra Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

Foto: Správa železnic

Na okraji Stromovky vznikne nová stanice Praha-Výstaviště. Vlaky k ní pojedou z centra po estakádě.

Článek

Obyvatelé pražských Holešovic se mohou těšit na moderní a pohodlnější způsob cestování, při němž budou moci v mnohem větší míře využít i železnici. Umožní to přestavba traťového úseku ze stanice v Bubnech do nové zastávky Praha-Výstaviště, již ve čtvrtek zahájila Správa železnic.

Hlavním cílem projektu je zásadní modernizace stanice Praha-Bubny, rozšíření 1,3 km dlouhé trati na dvoukolejnou (ze stávající jednokolejné), její elektrizace a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště. Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přímý přestup mezi tramvajemi a vlaky.

Správa železnic své práce koordinuje společně s pražským magistrátem, takže obě stavby budou probíhat současně a Pražané tak budou omezeni výlukami v daném místě nejkratší možnou dobu.

Auta pod zem, chodci k řece, metro o kus dál. Vltavská filharmonie zásadně promění okolí

Domácí

„Realizace takto významného projektu vždy přináší značnou zátěž pro místní. Rád bych proto naše obyvatele poprosil o pochopení a trpělivost. Výsledek bude stát za to. Modernizovaná železnice nám přinese rychlý způsob přepravy po městě, půjde o nejrychlejší spojení na linky metra A a B. Odstraní také bariéru kolejiště, která Prahu 7 přes sto let rozděluje na dvě části. Díky novému vedení po estakádě se konečně propojí Holešovice, Bubny i Letná, vytížený přejezd v Bubenské přestane blokovat dopravu,“ konstatuje starosta Prahy 7 Jan Čižinský.

Jak bude probíhat stavba

Přestavba začne nejprve přípravnými pracemi a vybudováním staveniště. Železniční správa zároveň s tím postaví provizorní kolej pro zachování vlakového spojení ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – přijdou na řadu letos v květnu. Hotovo bude v roce 2025.

Stanici Praha-Bubny správa plánuje posunout do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu, aby tak měli cestující přímý přestup na metro C. Její podoba se postupně změní. V první fázi, kdy bude jedinou budovou v území, vznikne na její střeše zatravněná odpočinková plocha, odkud budou mít lidé výhled na město a Holešovice.

V další etapě vznikne přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech Pražané najdou komerční prostory. Ty už zde jsou naplánované s ohledem na chystanou výstavbu nové čtvrti Bubny-Zátory.

Nová zastávka na okraji Stromovky

„Úsek pro novou zastávku Praha-Výstaviště přímo navazuje na již zrekonstruovaný Negrelliho viadukt. Určitým protikladem k této historické stavbě se stane moderní stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi. Z hlediska bezpečnosti je důležitá náhrada frekventovaného přejezdu v Bubenské ulici železniční estakádou, stejně jako zvýšení mostní konstrukce v ulici Dukelských hrdinů,“ popisuje plánovanou podobu železnice v Holešovicích generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Samotná zastávka Praha-Výstaviště vznikne na okraji Stromovky. Nedaleká lávka přes železniční trať pak zlepší propojení tohoto parku s Letnou.

Během prací na železniční trati má být vybudován také tramvajový podjezd. „Okolí stanice Vltavská, dnes zanedbané místo, bude hrát velkou roli v proměně celého brownfieldu Bubny-Zátory. Ta začíná díky projektu železniční stanice právě nyní. V blízké budoucnosti snad bude zahájena i výstavba budovy Vltavské filharmonie, která by měla celou proměnu dokončit. Těším se, až se s panem ministrem projedeme do nového koncertního sálu vlakem,“ říká náměstek pražského primátora, architekt Petr Hlaváček.

Na modernizační práce naváže ještě třetí stavba, a to proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo se stálou expozicí připomínající pražské židovské deportace za protektorátu.

Projekt přestavby trati je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše nákladů činí takřka tři miliardy korun. Evropská unie jej podpoří z 85 procent. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

Z Masarykova nádraží na letiště a dále do Kladna

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než deset staveb. V letech 2017 až 2020 byl rekonstruován Negrelliho viadukt, loni začala přestavba úseku trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Na letošní rok plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 je pak v plánu přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.

Anketa

Líbí se vám navrhovaná podoba zastávek Výstaviště a Bubny?
Ano
95,3 %
Ne
4,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1043 čtenářů.

Praha má možnost vybudovat v okolí Vltavské filharmonie svou první klimaticky neutrální čtvrť

Tipy a trendy

Související články

Výběr článků

Načítám