Článek
Interiér je přehlídkou pestré škály materiálů, nejvýraznější je ale kámen. Čím vás tak zaujal?
Původně jsme zvažovali jiné materiály, například kortenový plech. Když jsme ale poznali práci architektky Jany Mikšíkové a začali s ní spolupracovat, nechali jsme se zlákat velkoformátovou barevnou břidlicí.
Důvěřovali jsme jí, protože nás zaujaly její realizace - úroveň zpracování, řešení detailů i použití netradičních materiálů. Zprvu jsme byli dost rozpačití, protože jsme znali jen klasickou šedozelenou břidlici, ale spolehli jsme se na fotografie v katalogu a názor odborníka.
Kámen má opravdu nádhernou kresbu a skvěle ladí s radiátorem.
Jde o španělskou břidlici, která má zcela jinou kresbu a barevnost, než jsme tady v Čechách u břidlice zvyklí. Nebýt kamaráda Petra Čermáka, který se ujal její instalace, dopadl by výsledný efekt asi trochu jinak. Pláty břidlice velkého formátu přijely náhodně namíchané, spolu s architektkou je vybrali a instalovali.
Sestavit dílce o různé tloušťce (2 až 4 cm) tak, aby se vzájemně nerušily, a nařezat je na 45° spoje byl opravdu úctyhodný výkon. Topné těleso je litinové. Volba jeho materiálu byla jednou z diskuzí, kdy se ukázalo, že pravda je na straně architektky. Nejenže krásně vypadá, ale litina teplo podrží déle než standardní tělesa.
Další kamenný dekor se objevuje u krbu. Proč jste tady zvolili jinou strukturu?
Původně jsme uvažovali o mozaice po celé stěně, ale nakonec převážil názor, že její struktura lépe vynikne v menší ploše s podporou méně dominantního kamenného obkladu. Zde jsme použili zbylé kusy břidlice, které byly barevně méně výrazné.
Proč jste klasickou výmalbu nahradili dřevěným obkladem?
Nechali jsme volnou ruku architektce. Líbil se nám nápad sjednotit tři různé, ale nepříliš velké prostory v jeden celek prostřednictvím dřevěného obkladu. Nevýhody obkladu jsme nezaznamenali, bez problémů přežívá i aktivity našeho tříletého syna. Dřevěná je i podlaha. Manžel je tradicionalista a trval na dřevěné podlaze v kombinaci s vlněnými koberci, které zná z Anglie.
Krb je dominantním prvkem obývacího pokoje a plápolající oheň navozuje příjemnou atmosféru.
Ano. Krb je klasický teplovzdušný a v zimě bez problémů vyhřeje celý prostor obývacího pokoje. Už jsme se ale ocitli v kuriózní situaci, kdy nám v zimě vypadla dodávka energie, a jednu noc jsme trávili u hořícího krbu. Připadali jsme si jako na horách. Máme rádi otevřený oheň, proto jsme i v kuchyni preferovali plynovou varnou desku.
Zaujal mě obraz, který se sem pěkně hodí…
Ten jsem si zamiloval. Malovala ho manželka a pochází ještě z doby jejího předešlého vztahu. Domníval jsem se, že bude problém vnutit ho architektce do projektu, ale opak byl pravdou a jsem jí za to vděčný.
Kuchyňská sestava není dřevěná, jak by se dalo předpokládat, ale má odstín vanilkově žluté. Proč?
Od začátku jsme věděli, že v kuchyni použijeme kombinaci nerezu a wengé, ale cítili jsme potřebu použít i něco jiného než dýhu. Vysoký lesk se jevil jako správné řešení. Má představa o barvě byla sice jiná, chtěl jsem melounově zelenou, ale až později jsem zjistil, že dámy si mnou požadovanou barvu vyložily jinak, a musím uznat, že lépe.
Velmi překvapivý je váš jídelní stůl…
Když nám architektka navrhla, že by jídelní stůl mohl být nerezový, nepanovalo u nás zrovna velké nadšení, ale s odstupem času se pro nás stůl stal stejně důležitým prvkem interiéru jako například náš oblíbený CD přehrávač.
Praktická stránka věci, když jsme zjistili, že se stůl nemusí nijak namáhavě leštit, a děti vyzkoušely jeho odolnost vidličkou, začala získávat body až později. Chladný výraz stolu zjemnila dřevěná podlaha, čalouněné židle a bambusové tapety.