Článek
Vídeň měla dlouhou dobu nevyhovující a hodně komplikovanou železniční dopravu. Tu nyní plně řeší nové nádraží, které vyrostlo na místech dvou koncových nádraží Ostbahnhof a Südbahnhof (jehož budovu navrhl architekt Heinrich Hrdlička).
Na novém nádraží je pět nástupišť a celkem deset kolejí. Cílem architektů bylo, aby objekt působil moderně a vzdušně a nevznikala na něm nepřehledná a temná zákoutí.
Nádraží se rozkládá na 109 hektarech, železniční infrastruktura zabírá zhruba polovinu a spojuje všechny důležité železniční tratě, i vídeňské letiště. Jde o jeden z nejmonstróznějších infrastrukturních projektů poslední doby.
Nádraží má ambici se stát centrální křižovatkou v transevropské železniční síti. Jeho výstavba trvala osm let, nyní na něm už zastavují i vlaky z Prahy.
V okolí nádraží masivně rostou monstrózní administrativní centra a chystají se bytové projekty. Cílem je, aby bylo v okolí přes 22 tisíc nových pracovních míst. V blízkosti nádraží má vzniknout nová čtvrť bezprostředně navazující na vídeňské centrum se školami a školkami. V souvislosti s tím vznikají nové silnice a cyklostezky.
Součástí nádraží jsou i garáže a prostory pro úschovu kol. Zároveň na nádraží vznikla i nová centrála rakouských drah ÖBB, která je dílem architektů ze studia Zechner & Zechner.
Součástí komplexu je několikapatrové nákupní centrum, které rozsahem připomíná střední obchodní centrum v Čechách.
Architekti dali přednost použití udržitelných materiálů a dosažení největší možné energetické účinnosti. Využili tak geotermální energie i sluneční energie.
Jak už to u takto velkolepých projektů bývá, stavba byla nakonec delší a finančně náročnější, než se původně zamýšlelo. Přestavba ve výsledku stála miliardu eur, v přepočtu tedy zhruba 28 miliard korun. Kompletně má být okolí nádraží dokončeno v roce 2021.