Hlavní obsah

Mariánský most v Ústí nad Labem slaví dvacáté narozeniny

Novinky, Jana Nesvadbová, Kristýna Léblová
Ústí nad Labem

Dvacáté výročí od svého otevření slaví Mariánský most v Ústí nad Labem. Město v něm v roce 1998 získalo nejenom novou důležitou dopravní spojnici mezi levým a pravým břehem řeky, ale zároveň také novodobou dominantu. Návštěvníci jej naleznou na severním okraji města, kde slouží jako jeho hrdá a elegantně tvarovaná brána.

Mariánský most v Ústí nad Labem slaví 20. narozeninyVideo: Novinky

Článek

O stavbě mostu překlenujícího řeku Labe v prostoru pod Mariánskou skálou se v Ústí uvažovalo už od 80. let minulého století. Ovšem teprve v roce 1994 započala jeho výstavba.

Architektem, podle jehož návrhu most vznikl, byl Roman Koucký, autor několika dalších mostů po celé republice. K jeho nejznámějším dílům patří most v pražské Troji.

Foto: Jana Nesvadbová, Novinky

Most společně s Mariánskou skálou na protějším břehu může připomínat rozevřenou náruč města vítající nově příchozí návštěvníky.

Ústecký most zaujme hned na první pohled nesymetrickým vzhledem. Jeho základem je dvojice pylonů umístěných na pravém břehu Labe, z nichž vychází vždy po 15 lanech nesoucích vlastní mostovku.

Ve skutečnosti architekt most navrhl tak, aby jeho dílo vytvářelo harmonický celek s Mariánskou skálou nad ním. Pravě ona zastupuje onu pomyslnou druhou dvojici pylonů na levém břehu řeky.

Foto: Jana Nesvadbová, Novinky

Při levém břehu je koryto řeky nejhlubší a také je tam nejsilnější proud. Proto tudy také vede koridor lodní dopravy.

Tvar mostu je také řešením, které si vyžádala sama řeka a doprava na ní. Labe je v daném místě relativně široké, zasahuje hodně blízko ke skále, a právě u ní je také jeho koryto nejhlubší. Proud řeky je na této straně tudíž i nejsilnější, proto tudy vede lodní koridor. Jinými slovy, pro pylony bylo ideální místo na pravém břehu, kde byly mělčiny.

Foto: Jana Nesvadbová, Novinky

Kovové pylony mostu se pnou do výšky 60 metrů.

Celková délka mostu je 179 metrů, přičemž pylony jsou vysoké 60 metrů. Váha mostu činí 3500 tun. Konstrukce je částečně betonová, částečně ocelová. Jeho stavba stála tři čtvrtě miliardy korun.

Díky svému nevšednímu vzhledu získal most četná ocenění. Jednak získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí, ale především jej Mezinárodní asociace pro mosty a stavební inženýrství zařadila už krátce po dokončení mezi deset nejlepších staveb světa vybudovaných v desáté dekádě 20. století.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Slavnostně otevřen byl Mariánský most 30. července roku 1998.

Související témata:

Výběr článků

Načítám