Článek
Ve více jak půltisícileté historii kláštera vynikají dvě klíčové etapy. Jednak raně gotická výstavba, a pak barokní obnova, počínající na sklonku 17. a vrcholící v první třetině 18. století.
Opat Václav Vejmluva žďárské dílo korunoval poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, zapsaným do Seznamu světového dědictví UNESCO.
Vejmluvovo velké budovatelské úsilí ukončil požár, který vážně poničil klášterní budovy i poutní chrám. Jeho nástupce – opat Bernard Hennet – pak klášter obnovoval.
Na břehu rybníka pak dal navíc vybudovat letohrádek či vilu, obracející se hlavní stranou do opatské zahrady.
Její skutečná funkce není známá. Intimní přízemní objekt s naznačeným výstupkem završeným trojúhelným štítem člení na fasádách jednoduchý architektonický detail grafického provedení, který připomíná Santiniho sloh, přežívající ve zjednodušené podobě také na jiných stavbách ve Žďáru a na statcích žďárského kláštera hluboko do 18. století.
V hlavním společenském sále se zachovala rokoková výmalba stěn. Později byl objekt přejmenován na Zámek Žďár a stal se sídlem soudního, politického a hospodářského vrchnostenského úřadu, kterému podléhali poddaní žďárského panství.
V šedesátých letech minulého století došlo v prostorách objektu k otevření stálé expozice Muzea knihy a zámek se stal veřejnosti přístupným památkovým objektem.
Následně byl restituován a připadl Radoslavu Kinskému, který obnovil hospodaření na vráceném pozemkovém majetku.