Článek
Návrh rozšiřuje Terminál 1 o nové budovy pro objekt centrální ochrany bezpečnostního areálu letiště, obchodní a VIP salonky a vertiport. Na druhé straně letištní smyčky bude další budova s hotelem, konferenčním centrem a parkovištěm. Společně budou prvními prvky letiště, které cestující uvidí, ať už přistávají letadlem, nebo cestují na letiště autem, taxíkem či autobusem.
Autory návrhu jsou architekti z mezinárodně uznávaného ateliéru MVRDV, kteří spolupracovali se společností NACO. Nové objekty navrhli jako udržitelné hybridní stavby, jež nabídnou letišti velkou flexibilitu, tj. pomohou mu snadno se přizpůsobit jakékoli budoucí expanzi nebo přestavbě.
Modernizace železniční trati na letiště v Praze začala. U Výstaviště vznikne nová zastávka
Budovy budou mít konstrukci založenou na čtyřech nosných jádrech a velkých nepřerušovaných rozpětích. Zatímco tyto části budou postaveny z betonu a oceli, další pak z trámů z lepeného vrstveného dřeva, které ponesou lehké duté betonové podlahy. Architekti tímto způsobem sníží uhlíkovou stopu stavby.
S průčelími na letištní smyčku i na letiště jsou dvě budovy navrženy tak, aby byly co nejvíce transparentní a umožnily přímý výhled na druhou stranu. Nádvoří mezi stavbami mají být hustě osázena místními druhy vegetace, takže na každé straně bezpečnostní zóny vznikne téměř lesnatá plocha.
Exteriéry budou rovněž „zahaleny“ osvětleným programovatelným satelitním snímkem České republiky, a zniknou tak tři „české lucerny“, které budou vymezovat nový letištní bulvár a vítat návštěvníky již z dálky.
Podle Jiřího Krause, místopředsedy představenstva Letiště Praha, je spolupráce s mezinárodně působícím architektonickým studiem pro Letiště Václava Havla Praha příslibem vybudování nové architektury světové úrovně s důrazem na udržitelnost: „Soutěž přilákala mimořádný zájem architektů, včetně těch zahraničních. Objekt centralizované bezpečnostní kontroly Terminálu 1 se společně s částečně rozpracovaným řešením pro rozšíření Terminálu 2 stane základním kamenem rozsáhlé mozaiky strategicky významného projektu dobudování kapacit letištních terminálů.“
Vltavská filharmonie je pro mě životní výzva, říká vítěz architektonické soutěže Bjarke Ingels
Vítejte v Česku, vítejte doma
Winy Maas, zakládající partner nizozemského studia, pociťuje jako jistý nedostatek, že většina zážitků z letišť po celém světě postrádá konkrétní spojení s místem nebo pocit sounáležitosti ze strany cestujících. „To se v Praze brzy změní. Při průchodu bezpečnostní kontrolou budete obklopeni zelení české krajiny – na stropě, který ji zobrazuje, i na okolních prostranstvích, kde se nacházejí rostliny typické pro český biotop. Takový zážitek vám dodá pocit klidu a sounáležitosti… Chvíli, kdy se budete cítit ukotveni těsně předtím, než vzlétnete. Při cestě zpět do České republiky budete mít pocit skutečného návratu.“
Nejen proto je projekt nových budov pro Letiště Praha, který by se mohl začít realizovat v letech 2028 až 2029, jedinečný. „Jsme hrdí, že můžeme být jeho součástí. Vycházíme z principů udržitelnosti i staveb budoucnosti a využíváme unikátní designové prvky, které cestující při průchodu Letištěm Václava Havla Praha zcela pohltí a zprostředkují jim vzrušující zážitek. Těšíme se na úzkou spolupráci s MVRDV i lokálními partnery při návrhu vkusného a přitom odolného rozšíření letiště,“ doplňuje ředitelka NACO Esther Kromhoutová.