Článek
Architekti z čínského ateliéru LUO studio navrhli do prostředí moderního turistického resortu, který připomíná původní tradiční rybářský styl života v krajině tvořené spoustou jezírek a vodních cest, nový dřevěný most.
Ač se to na první pohled zdá zvláštní, mosty v této části městské prefektury Ťiang-men ležící v provincii Kuang-tung nejsou až tak běžným prvkem, neboť vodní cesty slouží jako hlavní spojnice a loďkami se zde dostávají lidé kamkoli, tedy i z břehu na břeh.
Stavba lávky proto nepřichází v této krajině v úvahu, protože spojnice přes vodu nesmí omezovat dopravu po vodě.
Zatímco většina místních mostů je navržena tak, aby se pod ně vešly loďky rybářů, pod tímto mostem pohodlně projede i velká výletní loď.
Trojice dřevěných nosníků
Dřevěný most je nesen trojicí trámů prohnutých do oblouku, jejichž rozměr činí 600 x 300 mm.
Malé dřevěné komponenty (každý s rozměrem 100 x 100 mm či 100 x 50 mm) jsou vzájemně propojeny a ukotveny ke třem hlavním obloukovým nosníkům, které fungují jako pomocné nosníky na horní a spodní úrovni. Kromě toho jsou oba konce těchto dílčích nosníků kombinovány s vertikálně orientovanými prvky, což pomáhá rovnoměrně rozkládat síly.
Zajímavým nápadem je udržení horní linie střechy a jejích okrajů v jedné přímce. Vnitřní výška mostu se díky tomu neustále mění, v místě vstupu na most je nejvyšší, ve středu mostu naopak nejnižší.
Ve středu šířky mostu pak projektanti přidali dvojice vertikálních sloupků, které pomáhají nést váhu střechy. Zároveň tento prvek umožnil vytvořit v místě nad oběma vstupy na most vyhlídkové plošiny.
Nejdelší zavěšený most na světě bude dlouhý 920 metrů, do pěti let má být hotový
Interiér mostu je chráněn proti dešti, není ovšem nikterak hermeticky uzavřený. Naopak, už od pohledu působí velice lehce a vzdušně. To je mj. i díky volným prostorům, které architekti ponechali nejenom mezi prvky tvořícími podlahu mostu, ale také mezi kovovými pláty, z nichž je složena střecha.
Lidé na výletních lodích podplouvajících most tak mají možnost kochat se jeho detaily. Zrovna tak lidé na mostě mají možnost zachytit odlesky hladiny řeky pod sebou a zároveň se mohou mezerami mezi střešními panely dívat dál do okolí.
Odletí, neodletí? Součástí nové tváře přístavu je šestice oranžových UFO
Jejich délka činí zhruba 900 mm. To je jednak ještě únosný rozměr z hlediska transportu takovýchto panelů, ale především tato šířka poskytuje dost prostoru pro jednoho člověka, aby se mohl zastavit, opřít se o zábradlí, odpočívat a koukat z mostu.
Hezkým nápadem je 1500 mm široký pás světlíků, který na vrchu uzavírá střechu. Díky němu je uvnitř mostu během dne hezky vidět, přesto je v něm ale v horkých slunných dnech příjemné šero.
Most odpovídající charakteru resortu
Jak upozorňují architekti, pouze instalace trojice nosníků si vyžádala použití těžké techniky, vše ostatní zvládli už dělníci běžným, tradičním postupem.
Pokud možno minimální dopad stavby mostu na okolní prostředí byl jedním z cílů autorů projektu. Dřevo zároveň pochází z místních lesů, na něž je tato část země bohatá.
Stavba připomínající kus skály uprostřed divočiny překvapí svým účelem
Architekti tak vytvořili dílo, které svým charakterem odpovídá stylu venkovského prostředí, ovšem zároveň přesně vychází vstříc i hlavnímu tématu turistického resortu - připomínce původních tradic běžné rybářské vesnice, jež byla po celá staletí vždy odkázána jen na zručnost a nápaditost vlastních obyvatel.
Anketa
Technické údaje
Celková plocha mostu: 166 m²
Rozměry stavby: 25,2 x 7,3 x 8,6 m
Použité materiály: borové dřevo, beton, hliníkové pláty, sklo
Výška klenutého oblouku, počítáno od hladiny: 4,15 m