Článek
Pisárecké svahy po pravém břehu Svratky zaplňovaly od 19. století nejen romantické, ale často i přímo bizarní vily. V roce 1895 tu vznikl také dům, který „karneval stylů“ pozdního historismu významně přesahoval.
Vilu navrhl pro své rodiče Alois Ludwig, který v době jejího vzniku studoval teprve první ročník v ateliéru slavného Otto Wagnera na vídeňské Akademii. Pokročilost nápadů mladého architekta lze vysvětlit jeho vzděláním na stavebním oddělení německé Vyšší státní průmyslové školy v Brně, kde byl jeho spolužákem mimo jiné i Adolf Loos.
Vzhledem k prudkému svahu, na kterém je vila umístěna, mohlo být přízemí jednopatrového objektu využito převážně jen jako sklepení a bydlení bylo situováno do patra s hlavními místnostmi do ulice a vedlejšími do zahrady, kterou spojovala s domem dřevěná prosklená veranda.
Zatímco interiéry byly řešeny běžným způsobem, průčelí vyniká opravdu netradičním pojetím. Architekt vsadil na dekorativně uplatněnou režnou cihlou a výraznou malířskou výzdobu.
Vila je nejen českým, ale i evropským unikátem
Anglikanizující vila tak představovala v brněnském prostředí první realizaci s převládajícím secesním výrazem a v tomto směru zaujímala čelní místo také ve středoevropském prostředí.
Rodičovská vila zůstala jediným Ludwigovým dílem v rodném městě a místě jeho středoškolských studií. Další architektonickou činnost rozvíjel Ludvik poté ve Vídni, Mnichově a Meranu.