Článek
Vstupní brána do Prahy od jihu. Takto nazývá současný investor a majitel areálu bývalého lihovaru svůj projekt, který v současnosti ve smíchovském brownfieldu buduje.
Stavba je rozdělena do několika etap. V nulté fázi byla opravena budova původní varny, v první fázi - tedy nyní - vznikají byty v severní části areálu. Do roku 2026 mají na místě vyrůst ještě další stavby, které zahrnou nejen byty, ale také komerční prostory či unikátní obytný komín nebo vinárnu v jiném, památkově chráněném, komínu.
„Vznikne tady celkem 550 nových bytů a přes 4500 metrů čtverečních komerčních ploch,“ vysvětlil Novinkám Marcel Soural ze skupiny Trigema, jež je investorem a majitelem areálu. První etapu chce skupina dokončit ještě letos a k nastěhování by mohla být v prvním čtvrtletí roku 2024. Celý komplex plánuje dokončit do roku 2026.
Dispozičně zde vzniknou byty velikosti 1+kk až po 5+kk. V první etapě vznikne celkem 245 bytů.
Varna s galerií a komín s výtahem
Jako první byla opravena původní varna. Tam se momentálně připravuje výstavní galerie. „Bude to galerie Davida Černého, které se bude říkat Musoleum, a my jsme ji, samozřejmě s nadsázkou, interně pojmenovali jako předsmrtné muzeum Davida Černého,“ vysvětlil Soural.
Pětipatrová galerie s kavárnou bude otevřena od 1. dubna tohoto roku.
Druhý památkový objekt v areálu je původní komín. „My ho zakomponujeme do finální zástavby a v jeho patě chceme vytvořit prostor, kde by měl být gastro provoz. Dovnitř samotného komína chceme zabudovat výtah, kterým se dostanete na vrchol a budete se moci kochat výhledem,“ popsal Soural.
„Držíme industriální charakter celé nové zástavby. Chceme, aby sem architektura Lihovaru dobře zapadla a navázala na zdejší historii, které do značné míry vzdává hold. Náš koncept není investičně levný, ale záleží nám na tom, aby vstupní brána do Prahy, jak my Lihovar vnímáme, měla charakter,“ vysvětlil.
Duch londýnského Kings Crossu
Celá nová čtvrť je inspirována lokalitou Kings Cross v Londýně, pro kterou se investoři hodně nadchli. Jezdili tam s architekty a projektovými manažery na několik exkurzí, aby nasáli tamější atmosféru. Spoustu prvků pak přenesli do pražského projektu.
Londýnský Kings Cross kombinuje architekturu s uměním, a právě to chce investor vytvořit v areálu Lihovaru. I proto navázal znovu spolupráci s výtvarníkem Davidem Černým, kterou si vyzkoušeli už na uměleckém pojetí bytového domu v Karlíně.
Bytový komplex v pražském Karlíně zdobí ocelová obryně od Davida Černého
Na Lihovaru se ovšem kromě Černého budou podílet také umělci z uskupení Ztohoven. Ti v současnosti připravují koncept dětského hřiště, které vznikne před budovami na severní straně.
Projekt má ambici zaujmout z každé strany. Od Strakonické ulice to má být „dům Flaška“.„Na nároží toho domu budou lodžie, které zvenku budou mít zábradlí, jež bude připomínat lahev,“ vysvětlil Soural. Lahev má být otočená dnem nahoru a hrdlem dolů a připomínat původní průmyslový areál.
Obchody, školka i služby
Investor počítá již v první etapě se vznikem soukromé mateřské školy, zeleného průchozího vnitrobloku, dětského hřiště i parteru se službami a obchody.
V druhé etapě naváže velký foodcourt (dvůr s restauračními zařízeními). Ten by měl být jedním z největších typů tohoto zařízení v Praze.
Ve třetí etapě plánuje investor otevřít v místě supermarket, na jehož provozovatele bude vypisovat tendr.
Industriální charakter
V jižní části areálu, tedy u dnešní zastávky Lihovar a také u budovaného Dvoreckého mostu, plánuje investor postavit budovu, která ponese vzhled továrny. „Mimo jiné i tady vznikne komín. Bude obytný a spojený s obytnou „továrnou“. Vzniknout tam mají luxusní atypické loftové byty.
Celý projekt bude mít netypické fasády z cihelného obkladu. „Nebude to standardní cihelný obklad, který se dělá z klinkerů. My ty obklady budeme přímo vyřezávat z reálných cihel a budeme řezat i rohy na jednotlivá ostění oken. Celá zástavba bude vypadat jako z opravdových cihel,“ slibuje Soural.
„Budovy ozvláštňují i monolitické konstrukce na střeše některých částí budov. Pracovně jim říkáme pilové střechy. Jejich tvarem chceme připomenout slavnou minulost areálu a navázat na jeho industriálního ducha. Tyto ‚pilové‘ stříšky mají byty s větší metráží, které jsou typické svou vzdušností a otevřeností,“ popsal hlavní stavbyvedoucí investora, David Besse.
Historie Zlíchovského lihovaru
Lihovar stál na místě již od třicátých let 19. století. Vlastnila jej rodina Fischlů a v roce 1880 založili Samuel Fischl a Adolf Rosenbaum na jeho místě novou továrnu na líh a potaš.
K výraznému rozšíření, včetně rafinerie, došlo v roce 1907. Tehdy měl lihovar průměrnou roční výrobu přes 28 tisíc hektolitrů alkoholu.
V 50. letech byl provoz lihovaru zastaven a jeho zařízení koncem roku 1950 rozebráno a rozvezeno do českých lihovarů. Roku 1951 se areál stal sídlem nově ustanoveného podniku „Spojené lihovary, národní podnik“.
Roku 1957 část již nefunkční potašovny byla přestavěna na octárnu. Ta v 60. letech 20. století patřila k předním evropským výrobcům.
Po roce 2000 byl provoz výroby v lihovaru ukončen a areál chátral. Zkázu dovršil v roce 2013 propad jedné ze střech.
V roce 2015 představil investor Zlatý lihovar, za kterým stála společnost Goldfin Investments Limited podnikatele Michaela Barnetta. V roce 2017 ho ale odprodal společnosti Trigema.
Došlo k úpravě projektu při zachování původního urbanistického konceptu a přejmenování na Lihovar Smíchov. Nový areál s 550 byty má být hotov v roce 2026.
V naší galerii se podívejte, jak areál vypadal ještě před několika měsíci, těsně před začátkem stavby.
Přeměna Smíchova
Zásadní renovaci čeká v následujících letech i smíchovské nádraží. Tam vznikne nový terminál, který bude pěší zónou propojený s aktuálně vznikajícím areálem Smíchov City u dnešní stanice Na Knížecí. Z brownfieldů, které návštěvníky Smíchova aktuálně spíše děsí, má v budoucnu vzniknout podobný typ čtvrti, jakou se stal po obnově po povodních Karlín.