Článek
Více než 230 metrů dlouhá výpravní budova pochází z roku 1858, svého času byla považována za architektonický skvost monarchie. „Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili budově její podobu z poloviny 19. století,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Posledních několik desítek let nádraží chátralo. Fasáda se drolila, do střechy zatékalo, většina vnitřních prostor je zanedbaných a dlouhodobě nevyužívaných. Nezbytná rekonstrukce byla v minulosti několikrát odsunuta, složité bylo sehnat peníze na realizaci. Podařilo se to předloni, první etapa začala v srpnu 2022.
Architekt Ivo Nahálka: Přeměna nádraží Vyšehrad by měla skončit v roce 2026
Peníze se našly předloni
Stavaři opravili 5500 metrů čtverečních střech včetně krovů a 7500 metrů čtverečních fasády, vyměnili přes 350 oken. Na zakázku byly vyrobeny vstupní dveře, v suterénu jsou nové rozvody vzduchotechniky a elektroinstalace.
Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově a po zvednutí nástupní hrany je bezbariérové. „Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo se vrátily i repasované litinové sloupy historického zastřešení,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a upřesnil, že celkové investiční náklady první etapy dosáhly částky zhruba 325 milionů korun.
Na první etapu naváže výhledově druhá, jejíž součástí bude kromě kompletní rekonstrukce interiéru historické budovy například i vybudování nových parkovacích ploch. V plánu je také podchod do prostoru za nádražím. „Zatím se nepodařilo najít využití velkolepých vnitřních prostor. Máme zájem, aby budova žila, s ohledem na prostor to ale nebudou jen služby pro cestující,“ konstatoval Kupka s tím, že projekt bude dokončen podle toho, co v něm nakonec bude.
Náklady na opravu interiéru budou podle Svobody v řádech stovek milionů korun. Přesunou se do něj mimo jiné historické železniční artefakty. „To zaplní jen nepatrnou část objektu, hledáme dál,“ sdělil ředitel. Správa železnic chce mít podle něj jasno v létě.
Vedení Teplic připravuje revitalizaci okolí historické budovy. Magistrát plánuje upravit před budovou chodníky, silnice, zastávkové zálivy pro vozy městské hromadné dopravy a také přizpůsobit oblast cyklistům.
Secesní Fantova budova je přístupná veřejnosti, nabídne i dvoupatrovou kavárnu
Teplicemi to nekončí
Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.
Stavbaři naopak zahájili proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích.
Pod dohledem památkářů proběhnou také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.
K renovaci historicky cenných budov přistupuje Správa železnic podle její mluvčí Nely Eberl Friebové citlivě a v úzké koordinaci s památkáři. Objektům vrací jejich původní podobu, klade při tom důraz na výběr správných materiálů, například při výrobě replik jednotlivých architektonických prvků. „To se odráží nejen v časové náročnosti prováděných stavebních prací, ale také v konečné ceně rekonstrukce,“ připustila mluvčí.