Článek
Při nákupu garážových vrat požadujeme kvalitu a certifikaci dokládající splnění bezpečnostních nároků, což poskytnou jen prověření výrobci. Garáž přitahuje zloděje. Výčnělky, nedoléhání vrat či poruchy pohonu jim nahrávají.
Vedle zaparkovaného vozu nebo motorky je pro ně lákavý možný vstup dále do domu, ale i uskladněné pneumatiky, náhradní díly, jízdní kola nebo zahradní technika. Statistiky pojišťoven dokládají, že motoristé zabezpečení garáží, zejména těch křídlových, podceňují.
Řešení pro většinu
Garážová vrata bez ohledu na typ můžeme chránit elektronicky. Magnetická čidla na vratech, pohybové čidlo v prostoru garáže, to vše lze napojit na domovní alarm. Ideální je také kamerový dohled. Je-li garáž spojená s domem, je třeba pamatovat i na certifikované bezpečnostní a zároveň protipožární dveře z garáže dovnitř domu.
Kromě mechanického a elektronického zabezpečení se vyplatí pojištění nemovitosti, v jehož rámci garáž připojistíme. Pojistka může krýt nejen škody způsobené zloději, ale i požárem, následky vichřice, pádů stromů nebo třeba tíhou sněhu, která by poškodila střechu garáže.
Garáž se dá připojistit jako samostatný objekt, včetně příslušenství, jako jsou dveře, okna nebo nářadí.
Typy garážových vrat
Klasikou jsou jedno- a dvoukřídlá, která vyžadují prostor pro otevírání, případně nájezd. Při silném větru je jistíme proti samovolnému pohybu zarážkami. Ve vnitřním prostoru garáže nezabírají žádný prostor. Proti vniknutí je chráníme kvalitním zámkem i zahrnutím do celkového elektronického zabezpečení domu.
Výklopné křídlo otevíráme částečně před otvor garáže, zabírá jen místo pod stropem. Počítáme s tím, že se částečně vyklápí ven do volného prostoru, pozor proto na úraz hlavy, případně na kolemjdoucí.
Sekční vrata, výsuvná, zabírají místo v horní části garáže. Nabízejí až o 14 cm větší průjezdnou šířku než např. vrata výklopná. Boční sekční vrata nechávají strop garáže volný třeba pro uložení věcí, posunují se podél stěny. Sendvičové panely sekčních i posuvných vrat jsou z izolačních důvodů plněné mj. polyuretanovou pěnou. Díky své konstrukci jsou bytelné, pokud dobře lícují a pohon funguje bezporuchově, zloděj s nimi bude mít problém.
K otevření sekčních vrat volíme motorový pohon na dálkové ovládání. Při výpadku elektrického proudu bychom je měli umět otevřít i mechanicky.
Rolovací vrata otevíráme kolmo vzhůru, zasunují se do boxu připevněného k vrchní části garáže, takže maximálně šetří její vnitřní prostor. Jejich lamely se navíjejí těsně na sebe. Dodávají se s motorovým pohonem, dají se ovládat i ručně klikou.
Proti škodám a úrazu
U kvalitních křídlových vrat zajišťuje spoje mezi křídly a rámem speciální gumový kryt. Skrývá mezeru, do které by někdo mohl nechtěně strčit prsty. Kryty mají mít nad rameny pák výklopná vrata, mezi křídlem vrat a rámem jsou ochranné lišty, které snižují nebezpečí zhmoždění nebo sevření rukou.
Sendvičové panely, z nichž se vyrábějí sekční a posuvná vrata, mají speciální tvar zámků, aby mezi ně nebylo možné strčit prsty a nemohlo dojít k jejich skřípnutí. Boční uzavřené zárubně brání vsunutí ruky.
Sekční vrata jsou ošetřena pojistkou přetržení pružiny. V případě jejího prasknutí a odblokování vrat v otevřeném stavu pojistka zabrání pádu křídla. Pojistka přetržení lanka aktivuje pádové brzdy, které také brání pádu křídla.
Vhodným doplňkem je optická bezpečnostní lišta na spodní hraně vrat. Při nájezdu na překážku vyhodnotí nebezpečí, přeruší signál mezi přijímačem a vysílačem. Vrata se zastaví a reverzují zpět.
Podobným bezpečnostním prvkem je optická závora před vraty nebo mezi jejich kolejnicemi. Při přerušení vysílaného paprsku mezi vysílačem a přijímačem se vrata zastaví a jedou zpět nahoru.
Bezpečnostní funkci při najetí na překážku plní i stropní pohony. Automaticky vyhodnotí sílu najetí na překážku, zastaví vrata a vrátí je zpět.
Péče o vrata
Bezpečí garážových vrat podpoříme péčí o jejich pohon a další mechanické prvky, které pravidelně kontrolujeme.
Vrata udržujeme čistá z obou stran. Při navíjení znečištěných lamel rolovacích vrat totiž dochází v boxu k jejich odírání a později i poškození.
Suchou cestou čistíme vodicí kolejnice (smetáček, hadr). Případná mastnota do nich zachycuje prach.