Článek
Vila, kterou Hančl navrhl, má exkluzivní polohu. Vznikla mezi lety 2005 a 2008 na široké parcele na rohu mezi ulicemi Na Ostrohu a Jarní. Funkčně je velmi přehledná, logická, v tom se jasně podobá nejlepším sousedským stavbám z okolí. Nabízí to nejlepší z různých směrů a jsou z ní ty nejlepší výhledy na Prahu.
Architekt dobře využil terén
Hančl efektivně vyřešil rozdílnou výšku styku stavby a terénu a dvě dolní podlaží navzájem posunul o půl patra. Díky tomu mohl v přízemí pracovat s velkorysejší výškou velkého obytného prostoru.
Do suterénu, který do zahrady lehce vystupuje nad terénem, je odsunuto technické vybavení a garáže. Tam, kde je nad zahradou hodně místa, je posazen bazén a jeho zázemí.
Pojďte se s námi projít pražskou Babou a poznejte její funkcionalistické vily
Přízemí je především společenské, s obývací místností o délce téměř patnáct metrů, samozřejmě s maximálním prosklením, protože právě odtud je Praha jako na dlani. Nad tím jsou ložnice a šatny a vše, co k tomu v rodinném domě patří. Na samém vršku je zázemí pro střešní terasu.
Dům je složen jakoby do trojúhelníku a jeho jednotlivá ramena se srážejí, prostupují, vytvářejí ve vnitřních prostorech netradiční tvary, které jsou ale dokonale logické a pohodlné a také dostatečně velkorysé.
Na straně u hlavního vstupu se k sobě jednotlivé hmoty vrstveně přisunují, až v koutě se širokým úhlem konečně setkávají tak, aby vytvořily klidné závětří, chráněnou niku vstupu.
Díky terasám je každé patro řešeno trochu jinak. Dům nabízí rozmanité, zajímavé pohledy a nečekanou tvarovou bohatost. Jediná stěna, která se tu dá nazvat skutečně boční, je odlišná – v ní dominuje zaoblená, jakoby dovnitř se choulící věž schodiště, nižší části pod ní hledají svou ochranu. Na nejvyšším místě je do široka rozložená zalamovaná a zaoblená střecha a markýza stínící část terasy.
Okna jsou ve směru výhledů řazena v pásech jen s minimálním dělením a s předsazenými vodorovnými slunolamy. Občas přesahují za roh, někde dokonce v pásu lícujícím se stěnou, někde se přetáhnou přes kout. A tam, kde nejde o daleké vyhlídky, jsou okna odpovídajícím způsobem menší, nasazovaná s citlivou funkcionalistickou poetikou.
Zdroj: Slavné pražské vily, Radomíra Sedláková