Článek
Van Egeraat stojí v čele EEA (Erick van Egeraat Associated Architects), která má v současné době 120 stálých zaměstnanců v pěti evropských kancelářích (Londýn, Moskva, Budapešť, Rotterdam a Praha).
Ve své úterní přednášce zhodnotil velmi sebevědomý architekt i Prahu, tu údajně považuje za jedno z nejkrásnějších měst na světě. Na příkladě pražského hradu, který je z proporčního hlediska příliš velký, se snažil van Egeraat dokázat, že ne vždy je touha architekta po harmonii proporcí tím ideálním měřítkem pro estetickou a kulturní hodnotu stavby. A také proto jak se dotyčný objekt bude líbit obyčejným lidem.
:. Eric van Egeraat nepovažuje za důležité slohy a styly, ale především to, aby se budova líbila a oslovovala obyčejné lidi. Foto Novinky/Ondřej Lazar Krynek
Tančící dům Franka Gehryho a Vlada Miluniče sice van Egeraat nepovažuje za dobrou stavbu, nicméně za dobrý příklad zasazení budovy do historického jádra. Návrh Národní knihovny na Letné od Future Systems architekta Jana Kaplického ohodnotil kladně, i když na Letné by si uměl představit i leccos jiného.
Zdůraznil také odlišnost mezi koncepcí evropských, amerických a asijských měst. "Evropané mají výhodu v tom, že jejich města jsou směsicí různorodých slohů, mají na výběr," vysvětlil van Egeraat a nezapomněl doplnit, že názorným dokladem toho je i česká metropole.
Nová tvář bývalého SSSR
EEA jejímž je Eric van Egeraat stále vedoucím architektem staví po celém světě, což on sám neopomněl na přednášce několikráte zopakovat. V posledních době hodně na území bývalého Sovětského (ostatně na slidech, které promítal během přednášky nechyběly ani popisky v azbuce) - chystá například i projekt umělého ostrova v Soči, realizoval obchodní centrum ve městě Sergut na Sibiři.
Van Egeraat také hovořil o tom, že pro kvalitní a nadčasovou hodnotu je nutné stavět z kvalitních surovin a o tom předsvědčit i investory. Za postatné také považuje to, aby součástní nových projektů byla v co největší míře zeleň. "Zbourat dům není snad taková škoda jako porazit strom, který roste několik desítek nebo stovek let, " řekl Egeraat.
:. Architekt může být i vtipný a vyzrát tak na všelijaká omezení, která se týkají výšky budov. V tomto případě zněla čtyři patra a střecha. Návrh, který se snad bude konečně realizovat v dánském hlavním městě Kodani. Foto EEA
"Architekt by měl vždy přizpůsobit projekt místu, kde se staví,"řekl van Egeraat. V Praze postavil například Villu Bianca,k terou sám označuje za komorní a poměrně konzervativní projekt, ale jinak to prý s ohledem na Kotěrovu vilu v sousedství udělat nešlo.
Rozmáchnout se ale může při svých projektech v bývalém SSSR. "Jsou místa, kde může budova křičet a bylo by škoda toho nevyužít, " řekl například o projektu v sibiřském Sergutu.
Architekti ale mohou i zdatně improvizovat. Invenčně a s vtipem pojatý byl zas projekt pro dánské hlavní město Kodaň. Zde platí omezení, že budovy mohou mít jen čtyři patra a pak střechu. Van Egeraat se s tím vypořádal tak, že navrhl prosklené budovy se čtyřmi patry a velmi vysokou protáhlou střechou.