Článek
Jednopatrový rodinný dům s obytným suterénem má dominantní půlkruhový prvek. Mírně nesouměrná vstupní část vily z Havlíčkovy ulice i jižní strana z ulice Františky Stránecké s nárožními a kruhovými okny a trubkovým zábradlím zaoblené terasy poněkud evokují takzvaný nautický styl, pro který je typická inspirace námořní dopravou.
Stavebníky vily byli manželé Josef a Marie Sedlákovi a jejich dcera Marie s manželem Oskarem Spitzerem. Marie Spitzerová měla v suterénu vily módní salón s názvem Ria Spitzer, inzerovaný i v brněnských adresářích z první poloviny třicátých let.
Projekt vily byl předložen v červnu 1932, stavbu realizoval brněnský stavitel Engelbert Weiss.
Vila zřejmě patří do skupiny staveb navržených v Brně židovskými architekty.
Autora architektonického návrhu domu se z důvodu chybějící původní plánové dokumentace nepodařilo jednoznačně určit, ale není vyloučeno, že by jím mohl být architekt Emerich Spitzer. Ten patřil k židovskému kulturnímu okruhu. Vystudoval střední odbornou školu v Budapešti a byl posluchačem brněnské německé techniky. Před vypuknutím druhé světové války emigroval do Velké Británie, kde pak také zemřel.
V Brně byly doposud odhaleny dvě Spitzerovy stavby z druhé poloviny třicátých let. Jedná se o nájemní vila-domy, na ulici Krondlově 7 v Žabovřeskách a na ulici Helfertově 20 v Černých Polích. Vila Spitzer na Havlíčkově ulici by tak byla jeho nejstarší stavbou.
V roce 1947 byl objekt pod národní správou a v padesátých a šedesátých letech v majetku československého státu, přičemž ho využívaly Závody přesného strojírenství jako mateřskou školku. Od sedmdesátých let sloužila vila opět jako rodinný dům.
Citlivá rekonstrukce vile prospěla
V letech 2002 až 2004 proběhla kompletní obnova stavby podle projektu Mojmíra Kopeckého z brněnského ateliéru Tišnovka a pod vedením stavitele Jaroslava Mikulince.
Schéma i funkce jednotlivých místností domu byly v podstatě zachovány. Majitel plně respektoval výtvarný i materiálově technický výraz stavby.
Novým prvkem v zahradě je bazén na místě někdejšího malého bazénku. Dobový výraz vily citlivě dotváří kvalitní replika drátěného oplocení v duchu třicátých let.
V interiérech, které navrhli Mojmír Kopecký, Tomáš Rusín a Ivan Wahla, jsou vedle soudobého nevšedního nábytku užity i doposud vyráběné ikony klasického meziválečného designu, například židle Brno a stolek od Ludwiga Miese van der Rohe.