Článek
Maďarský architekt proslul především svými výškovými stavbami navrženými v brutalistním stylu. Jím navržený rodinný dům v jihoanglickém hrabství Surrey i proto tolik překvapuje. Na první pohled vypadá, jako kdyby si chtěl sám architekt od brutalismu odpočinout a vytvořit něco „lidovějšího”.
Přízemní dům zaujme kombinací dřevěných obkladů a velkých prosklených ploch. Ty nabízejí nádherný výhled do okolí a především na hezky zařízenou zahradu.
Brutalismus |
---|
Brutalismus je architektonický směr, který zažil největší popularitu v letech 1954–1970. Pro jeho stavby jsou příznačné především velké plochy z pohledového betonu, záměrně litého do bednění z neopracovaného dřeva, aby na něm vznikl hrubý, drsný povrch. Odtud také název směru – z francouzského béton brut (hrubý beton). Někteří architekti pak pro svá díla používali i další materiály, jako cihly a prosklené ocelové konstrukce. Brutalistické budovy spojuje unikátní vzhled, který působí poněkud přímočarým dojmem a který jen zřídkakdy zapadá do okolní zástavby. U staveb tohoto směru je zajímavé, že zatímco odborníci z řad architektů je často velmi oceňují, běžná laická veřejnost je zpravidla nepřijímá s nadšením. |
Dům byl postaven v roce 1969 pro obchodníka Jacka Perryho a byl pojmenován Teesdale House. Server Curbed, zaměřený na design a architekturu, připomíná, že tento dům je jediným poválečným soukromým domem, který se zachoval do současnosti v původní podobě. I proto je v Británii zapsán na Seznamu budov zvláštního architektonického nebo historického významu 2. stupně.
Dům svým obyvatelům nabízí plochu 308 m² a má kostru tvořenou sloupy a trámy. Prostory mezi nimi vyplňují příčky a prosklené plochy. Britský server The Sun s typickou nadsázkou poznamenává, že jsou tak velké proto, aby špiónsky založení obyvatelé domu mohli pohodlně pozorovat nejenom každého, kdo k nim přichází na návštěvu, ale pokud možno i sousedy.
Dům má čtyři ložnice, kuchyň s jídelnou, velký obývák a velkou přijímací místnost, již lze v našich podmínkách překládat například jako druhý obývák a také prostornou pracovnu.
Prosklená je kromě dalších částí i celá jedna stěna domu a také centrální část, která dům opticky rozděluje na dva oddíly.
Na udržovaném pozemku s pečlivě udržovaným trávníkem je bazén, jehož dno a stěny nejsou ovšem obloženy obligátními modrými dlaždicemi, ale černými (stejně je mimochodem obložena i koupelna uvnitř domu), což mu dodává nepopiratelný punc luxusu – svým způsobem jaksi také podporuje bondovskou aureolu, již domu dodává příjmení jeho tvůrce.
Jak to bylo s Goldfingerem |
---|
Když v době před druhou světovou válkou bydlel spisovatel Ian Fleming (tvůrce fiktivního agenta Jamese Bonda – představoval se Bond, James Bond) v londýnské čtvrti Hampstead, stávala v sousedství jeho domu řada menších rodinných domků, které byly jednoho dne určeny k demolici. Překážely stavbě velké moderní budovy. Betonové. Brutalistní. Jejím architektem byl Maďar Ernö Goldfinger. Fleming se tehdy proti novostavbě veřejně ohrazoval a stavěl se proti demolici původní zástavby. Marně. Dvacet let v něm pak kvasil vztek na architekta, až jej konečně napadlo, jak se s ním jednou provždy vypořádat. Ve svém špionážním románu, který vyšel v roce 1959, postavil proti hlavnímu hrdinovi Jamesi Bondovi ziskuchtivého a ničeho se neštítícího zloducha, kterého „na památku” architekta pojmenoval Goldfinger. Aby jej architekt ale nemohl zažalovat, změnil mu křestní jméno. Z Ernöho se tak stal Auric. |
Dům je v současné době na prodej za tři milióny liber, což je v přepočtu zhruba 86 miliónů korun. Je pochopitelné, že realitní makléři nespoléhají jen na nadčasový charakter domu, ale jeho prodej podporují i zdůrazňováním souvislosti mezi architektem a hlavním záporákem jedné z nejznámějších bondovek.
Napište nám
Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?
Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.