Článek
V předvečer první světové války postavil na okraji jaroměřské vilové čtvrti Na Ptákách pozoruhodný rodinný dům architekt Ladislav Skřivánek. Tvůrce líbezných, jen málo dekorovaných staveb se secesními rostlinnými motivy, ale i hodně strohých modernistických děl.
Kolegové Skřivánkovi moc nefandili, jeho stavby jim připadaly zpátečnické
Architekt byl ve dvacátých a třicátých letech funkcionalisty, kteří vyzdvihovali funkčnost a účelnost staveb, nenáviděn za své monumentální stavby, navržené v duchu české neorenesance a architektury inspirované florentským stylem.

Chloubou vily jsou poetická zákoutí a romantickými architektonickými prvky.
Opovržení pokrokových architektů Skřivánkovým pozdním dílem, z jejich pohledu zpátečnickým, přispělo k pozapomenutí jeho rané tvorby, která ovšem obstojí v konkurenci s nejlepšími příklady české moderní architektury prvního desetiletí 20. století.

Stavba vypadá zvenku jako klasický venkovský domek.
V začátcích své kariéry Skřivánek experimentoval s někdejšími architektonickými styly. Nicméně už kolem poloviny prvního desetiletí 20. století architekt navrhl několik pozoruhodných secesních staveb, charakteristických národním ornamentem, později doplňovaným „často nabádavými a vlasteneckými obrazy a nápisy“.

Architekt volil různé tvary a velikosti oken, které stavbě dodávají na zajímavosti.
V případě jaroměřského domu je zřejmá inspirace venkovským stavením z oblasti krkonošského podhůří. Jeho typické příkré sedlové střechy, používané kvůli drsnějším klimatickým podmínkám, skrývaly pod svými krovy často i dvě další obytná podlaží, což je vidět i v případě Skřivánkovy jaroměřské práce.
Charakter venkovského stavení architekt podtrhl uzavřeným dvorem. Navrhl poetické intimní zákoutí oddělené oblouky, skrz které byla přístupná ovocná zahrada za domem. Z dvorku, který dodnes střeží betonový aligátor, je přístupný samotný dům.

Interiér vily byl sjednocen díky dřevěnému obložení a použití stejného materiálu i na nábytek.
Ani interiéru se inspirace klasickým venkovským domem nevyhnula. Centrálním prostorem uvnitř není schodišťová dvorana, ale obytný pokoj. Prosté interiéry, nabízející ovšem komfort centrálního horkovzdušného topení, ladí s jednoduchým vnějškem domu.