Článek
Dům stojí na jednom z kopců nedaleko portugalského města Torres Vedras, nad vesnicí Varatojo. Podle ní dostal projekt své jméno - dům Varatojo.
Jeho koncept architekti pojali tak, že dům vystavili co největšímu množství slunečního světla, které na daném místě přichází hlavně ze severní a z jižní strany.
Ze severní strany pak také vanou nejsilnější větry. Dům je proto umístěn tak, že kopíruje severní hranici mnohoúhelníkové parcely a chrání před nimi vegetaci i obyvatele na zahradě.
Dům se spolu s pražcovým plotem stáčí po obvodu pozemku ve tvaru připomínajícím spirálu. Jinými slovy, objímá jej jako velká paže.
V každém případě, do objektu se přichází po rampě lemující jižní okraj parcely. Příchozí po ní dorazí až k nenápadným dveřím na východní straně domu.
Stavba je rozdělena do tří podlaží. Nejnižší tvoří suterén, jehož hlavní centrální prostor zabírá bazén. Odtud jsou díky velkým oknům výhledy jak na sever, tak na jih, do zahrady. V suterénu je také umístěna garáž, vinný sklep, kino, posilovna, prádelna a technické zázemí domu.
Největší užitnou plochu z celkových 380 m2 nabízí majitelům přízemí, které funguje jako velký společenský prostor s otevřeným plánem, na němž nalezly své tradiční místo kuchyně, jídelna a obývací pokoj.
Na hlavní obytný prostor navazuje uzavřenější zóna se dvěma dětskými pokoji a pokojem pro hosty. Obě místnosti od sebe odděluje herna, která bude časem sloužit spíše jako studovna.
V prvním patře se těší svému soukromí ložnice rodičů doplněná o hluboký balkón směřující na sever. Na jih je pak orientována koupelna s velkým oknem nabízejícím výhled na malou zahrádku. Prostor prvního patra končí loftem nad prostorem kuchyně. Tam je knihovna.
Architekti při výběru materiálů v exteriéru záměrně volili kombinaci tradičních druhů, jako jsou dřevo, korek a omítka spolu s vyřazenými pražci. Snažili se tak ukázat jednu z možných cest, jak využít vysloužilé materiály a dát jim nový smysl.
Pražce se objevují také v interiéru stavby, kde z nich jsou vyrobeny stupně schodiště.
Velkou péči věnovali architekti taktéž výběru rostlinstva na pozemku. Ve všech případech, ať to již byly květiny, keře nebo stromy, volili výhradně místní druhy, které jsou životu v daných podmínkách nejlépe přizpůsobeny.