Článek
Jaroslav Krucký a Jan Stára se setkali, když společně vyráběli nábytek pro galerii Mánes. Spolupráce fungovala, a tak se rozhodli v ní pokračovat po svém – pod značkou Duradero začali vyrábět „stoly z podlahy“, tedy recyklací historických parket.
„Já jsem navrhl nábytek, on to vyrobil. Já mám představy vizuální, on ví, jak to udělat, aby to dávalo smysl a aby to bylo opravdu kvalitní,“ říká Jaroslav Krucký. Stoly podle něj vydrží po generace a mohou tak dál vyprávět příběhy parket, ze kterých byly vyrobeny.
Parkety, které tvoří hlavní design stolů, totiž pocházejí z různých historických budov po celé republice. „Obepisujeme inzeráty a zjišťujeme, jestli je za parketami schovaný nějaký zajímavý příběh, který stojí za to vyprávět,“ popisuje Krucký.
Stoly s příběhem
Jedny z parket, které díky práci Jaroslava Kruckého a Jana Stáry získaly podobu konferenčního stolku, pocházejí ze začátku 19. století z koželužny židovského ghetta v Roudnici nad Labem.
„Žil zde Kurt Epstein, který reprezentoval Československo na olympijských hrách ve vodním pólu. Byl židovského původu, přesto přežil dva koncentrační tábory a odstěhoval se do Ameriky i se svou dcerou Helen,“ popisuje příběh ukrytý za designovým stolem Krucký.
„Výhodou historických parket je, že se často vyráběly z tvrdého dubového či bukového dřeva, které se dobře zpracovává,“ vysvětluje. Přidanou hodnotu dodává také fakt, že parkety najdou nové využití, stejně tak jsou i výrobky z nich opět velmi snadno recyklovatelné.
Navštívili jsme zahradu, na které vyrůstá nábytek
„Materiál je většinou špinavý, má na sobě prach, a toho se potřebujeme zbavit, takže parkety kartáčujeme tak, abychom se dostali na čisté dřevo. Následně je skládáme do požadovaných vzorů a olejujeme přírodními oleji a laky,“ popisuje proces výroby Krucký.
Designové stoly i hodiny
Způsob, jakým parkety se svým kolegou zpracuje, se odvíjí od toho, v jakém stavu parkety jsou. Ty zachovalejší mohou použít bez větších úprav na výrobu stolů nebo lavic. Horší materiál buď zakryjí sklem nebo využijí k výrobě menších předmětů, například hodin.
„Celý projekt je koncipován jako malovýroba i z podstaty věci, že množství parket z každé lokace je opravdu velmi omezené a hodně se pipláme s každým kouskem,“ říká Krucký. Ve všech případech se jedná o český materiál, zpracovávaný ruční prací. I proto ceny jídelních stolů začínají na 40 tisících korun.
Každý výrobek je navíc osazen speciálním štítkem, na kterém jsou informace o tom, kdy, kým a z jakého materiálu byl daný stůl vyroben. Obsahuje také QR kód, po jehož načtení se majiteli zobrazí podrobný příběh parket.
„Líbila se nám myšlenka toho, že člověk sedne ke stolu a hned je o čem vyprávět,“ dodává Krucký.
Co s jednorázovými maskami po jejich použití? Lze je proměnit v nábytek
Ať už noví majitelé sedí u jídelního stolu, či dali přednost designovým závěsným hodinám, vyprávět mohou také o parketách hotelu Praha v Lounech z roku 1907. Po nich se při druhé světové válce procházeli také příslušníci gestapa a následně i komunisté, v 70. letech patřil bývalý hotel dětem z Pionýru.
Nakonec parkety zažily i několik koncertů rockového klubu, který si budovu bývalého hotelu po roce 2000 pronajal.
Vyhledávat parkety se zajímavou historií a vytvářet z nich designový nábytek začali Jaroslav Krucký a Jan Stára v průběhu pandemie, která jim pro výrobu poskytla více času. V současné chvíli vyrábějí čtyři základní designové řady, které se od sebe liší svým zpracováním.