Článek
Přehlídka ukázala historii oboru, představila úspěšné české designérské značky a také přinesla pohled na design jako svébytný umělecký obor.
Nevšední projekt iniciovalo Velvyslanectví České republiky v Ankaře a České centrum Sofie. Jako kurátorka ho vymyslela a realizovala Mgr. Tereza Porybná, Ph. D.
Za designem do nádražních hal
Turecká galerie Cermodern Art Center patří mezi největší umělecká centra současného umění.
Stojí na místě bývalých nádražních hal, které umožňují tvůrcům výstav rozmáchnout se, byť hlavně do délky. Zde se to podle tureckého odborného tisku podařilo.
Ambicí projektu bylo ve třech částech představit český design v regionu, který má odlišnou kulturu i historii.
První část tvořila samostatná výstava The Story of Czech Design / From Cubism to the 21 Century, kterou připravila Česká centra ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze.
České sklo je populární po celém světě.
Druhá představila kolekce značek Lasvit, Ruckl, Bomma a TON a také ukázky tvorby více než dvaceti designérů a menších studií. Její součástí byly i sklářské a keramické workshopy.
Třetí část pak seznámila návštěvníky s tvorbou mladých talentů a výrazných tváří českého designu. Svým charakterem se jednalo o linii více hravou, s akcentem na uměleckou tvorbu.
Důraz na sklo
„V Turecku je jako všude jinde po světě známé a populární české sklo, které tvoří součást interiérů řady tureckých veřejných institucí i soukromých rezidencí.
Výstava v Cermodern chce povědomí o českém designu rozšířit, a to jak skrze představení studií a tvůrců, kteří se zde ještě neměli možnost prezentovat, tak i malým výletem do historie českého designu za posledních sto let,“ řekla Právu Tereza Porybná.
„Podporou českého designu se dlouhodobě zabýváme a věříme, že je v Turecku řada dalších ekonomických i kulturních příležitostí. Spolupráce s Cermodern, prestižní ankarskou galerií, nám dává možnost oslovit zase jiný typ publika a spolupracovat s mladou generací českých tvůrců,“ doplnil velvyslanec v Turecku Pavel Kafka.
Když design vypráví
Výstavu The Story of Czech Design připravila Česká centra v loňském roce jako součást oslav stého výročí republiky.
Originálně zpracovaný výběr umožnil tureckému publiku nahlédnout do života malé země v centru Evropy prostřednictvím předmětů, které utvářejí její kulturní a civilizační paměť.
Nové ikonické osvětlení navržené slavným designérem Pantonem vzniklo podle skic z archivů
Mezi vystavovanými díly nechybělo kolo Favorit z 50. let, slavná sada karafy a sklenic Adolfa Matury, oceněná zlatou medailí na milánském trienále v roce 1960, nezaměnitelné křeslo od Jindřicha Halabaly nebo hračky od Ladislava Sutnara.
Vystaveny byly i drobné předměty každodenního života, například kapesní nůž „rybička“, tužky verzatilky či nafukovací hračky Fatra od Libuše Niklové.
Vtip, elegance i skleněné příšerky
Další část výstavy představila úspěšné české designové značky Bomma, Moser, Ruckl, TON a Lasvit.
Návštěvník zde nalezl mezinárodně oceňované křeslo Chips od Lucie Koldové, luxusní vázy z broušeného skla vytvořené pro Moser, lustry a svítidla od Jana Plecháče, Olgoj Chorchoj, DeForm nebo Otakara Svobody či kolekce od Ronyho Plesla pro sklářskou firmu Rückl, která získala cenu Grand design v roce 2017.
Zpestřením bylo uvedení části kolekce Monsters oceněné na loňském festivalu designu v Miláně. Skleněné příšerky nejrůznějších forem (např. ironická socha Lenina vytvořená Maximem Velčovským) vytvořili pro Lasvit slavní designéři z celého světa.
Jedním z hlavních partnerů výstavy byla turecká společnost Pasabahce, která v Cermodern vystavuje své kolekce vytvořené českými a slovenskými designéry.
Design na míru
Poslední část byla věnovaná více umělecké tvorbě a objevily se zde i objekty vytvořené přímo pro ankarskou výstavu, například textilie z recyklované merino vlny od držitelky ceny Designér roku 2018 Terezy Rosalie Kladošové nebo ručně tkaný triptych od studia Geometr.
Sklář Rony Plesl vystavuje v Londýně tunu vážící skleněný les
Dále byla zastoupena tvorba studentů pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové včetně výběru prací studia K. O. V. vedeného Evou Eisler. Nechyběla ani tvorba Emel Erdem, turecké studentky VSUP, která získala nominaci na letošní cenu Stanislava Libenského.
„Český design pro mě znamená synonymum pro kvalitu a pestrost. Naši galerii navštěvují desítky tisíc lidí ročně. Hodně dbáme na kvalitu galerijního programu. Tvorba českých tvůrců sem jednoznačně patří, mě osobně velmi oslovily práce Terezy Rosalie Kladošové a Ronyho Plesla,“ řekl k výstavě ředitel galerie Cermodern Zihni Tumer.