Článek
Tunel představuje bezpečné spojení mezi městy Eskifjordur a Neskaupstadur, a to nejenom v létě, ale především v zimě. Dosud od sebe byli obyvatelé obou měst v zimních měsících často odděleni.
Povrchové cesty překračující horský masiv Ófeigsfjall s celkovou výškou 1000 m nad mořem totiž bývaly v zimě velmi obtížně sjízdné, auta musela překonávat největší výškové převýšení na ostrově. Díky tunelu ale mají místní lidé snadný, a především jistý způsob, jak se dostat do nemocnice či do školy.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_I/dFfBWWJ.jpeg?fl=cro,0,0,1280,847%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Tunel tvoří jeden tubus se dvěma jízdními pruhy. Ty představují konečně celoročně bezpečnou spojnici mezi městy Eskifjordur a Neskaupstadur.
Nový tunel tvoří tubus se dvěma jízdními pruhy a volným průřezem 4,8 m. Jeho celková délka činí 7908 metrů.
Ražený úsek má délku 7566 metrů a doplňují jej na obou vstupech hloubené železobetonové tunely s celkovou délkou 342 m a 7401 m nově budovaných vnějších komunikací, které tunel napojují na stávající dopravní infrastrukturu. Právě ražba tunelu byla úkolem, jehož se zhostila česká společnost Metrostav.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_I/n4EBWWK.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pohled vyraženým tunelem
Islanďané věnovali výstavbě nové důležité tepny velikou pozornost. Jejího slavnostního otevření se proto zúčastnila více než polovina obyvatel z každého města. Češi tak měli mnoho důvodů, proč se chtít na severském ostrově předvést.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/HRqBOik.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Odpal
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/WAKBOil.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vrtný vůz
V mnoha ohledech to byla pro společnost výjimečná zakázka hned s několika „nej”. Předně to je nejdelší ražený tunel, jaký kdy dosud realizovala. Zároveň to byl pro ni také nejhlouběji ražený tunel. V některých místech nadloží nad ním dosahovalo výšky 950 metrů.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/vugBOij.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Odtěžování materiálu
Obecně autoři hodnotí stavbu islandského tunelu jako technologicky náročný projekt, právě vzhledem ke specifickým přírodním podmínkám.
Při návrhu, ale i při vlastní práci bylo nutné brát ohled například na vliv tlaku horského masivu, pod nímž tunel razili. Jak se totiž ukázalo, horský masiv tvoří střídající se vrstvy pevných hornin a nesoudržných prachovcových sedimentů o různé tloušťce. Bylo proto nezbytné najít takový způsob ražby a konstrukce, aby se tunel vlivem geologické různorodosti masivu nezbortil.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/9cZBOip.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nestabilní sedimentární vrstva
Razilo se tedy z obou stran proti sobě, a to s využitím dvou technologií. Jednou byla klasická Drill (zjednodušeně řečeno - navrtat a odpálit), druhá byla tzv. Nová rakouská tunelová metoda (NRTM).
Rychlost postupů ražeb se lišila v závislosti na typu materiálu, v němž se razilo. Práce postupovaly rychlostí od 15 do 88 metrů tunelů týdně. V rekordním měsíci bylo vyraženo 295 metrů tunelu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/yIKBOim.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pevná bazaltová vrstva
NRTM |
---|
Nová rakouská tunelová metoda je způsob ražby, při němž se cíleně využívá nosných vlastností horninového masivu. Při výstavbě zajišťuje stabilitu výrubu primární ostění, jehož hlavními konstrukčními prvky jsou stříkaný beton a kotevní systém. Teprve po ustálení napěťově-deformačního stavu v něm se buduje definitivní konstrukce tunelového tubusu (tzv. sekundární ostění). |
Právě kvůli zmíněným nestabilním vrstvám došlo nakonec k šestiměsíčnímu zpoždění prací, ovšem celý projekt se nakonec podařilo dokončit s prodlevou jediného měsíce.
Stavba roku 2018
Soutěž Stavba roku vstoupila letos do svého 26. ročníku. Stejně jako v minulých letech, také nyní měla veřejnost možnost zvolit si svého favorita.
Prohlédnout si jednotlivá díla můžete zde:
V provozu je tunel od roku 2017, pražská společnost jej ovšem do soutěže Stavba roku přihlásila až letos.