Článek
Původně bydlel 31letý Calum v jednopokojovém bytě v Londýně. Za nájem platil v přepočtu 41,5 tisíce korun měsíčně. Aby si pořídil vlastní byt nebo dům, neměl dost peněz a žít s hypotékou se mu také nechtělo. Když jednoho dne uviděl v televizi pořad s názvem Jak žít bez hypotéky, inspiroval se.
Živil se jako instalatér a shodou okolností v té době získal zakázku, při níž zákazníkovi opravoval koupelnu na jeho úzkém člunu. A to byl další impuls k velké životní změně.
Vyhledal společnost, která prodávala úzké čluny, a jeden si koupil. Utratil za něj v přepočtu 1,3 milionu korun. A popravdě řečeno, nebyl to tak úplně člun. Byla to spíše jen plovoucí skořepina z něj. Neměl žádné vnitřní zařízení.
Pětinásobný táta si po rozvodu mohl dovolit jen garsonku nebo starý člun. Rozhodl se pro loď a jeho děti jásají
Ale to bylo přesně to, co Calum chtěl. Celý rok pracoval na renovaci a zařizování a od začátku na člunu i bydlel. Náklady, které s těmito pracemi měl (a že se vyšplhaly na 1,5 milionu korun), tak mohl platit mj. i z peněz, které ušetřil za nájemné.
V té době žil Calum se svou přítelkyní, která se s ním na loď přestěhovala. „Nastěhovali jsme se jen s matrací, baterkami a vodou,“ vzpomíná v rozhovoru pro web Mirror. „Měl jsem našetřeno 25 tisíc liber (741 tisíc korun) a moje tehdejší partnerka si vzala půjčku ve výši 20 tisíc liber (593 tisíc korun) od svých rodičů,“ upřesňuje, jak se jim pořízení člunu podařilo zaplatit.
Calum veškeré práce na renovaci zvládl sám. Když byl člun hotový, prodal jej. Za utržené peníze koupil nový a větší člun. Opět totálně prázdný. Přidat ještě musel svůj měsíční plat, jak vzpomíná. Ale stálo to za to.
Musíte navrhnout loď tak, aby fungovala bez připojení k inženýrským sítím a aby odpovídala životnímu stylu majitelů
Díky zkušenostem, které nasbíral při renovaci prvního plavidla, mu tentokrát šla práce od ruky rychleji a byl hotov za necelých osm měsíců. „Upgradovali jsme všechny staré systémy, přidali jsme další úložiště a pravděpodobně jsme odvedli lepší práci, když jsme se poučili z minulých chyb,“ říká. Na lodi jsou i solární panely, podlahové vytápění, velká kuchyň s jídelnou a koupelna s vanou a sprchou. „Tahle loď je jako moje stará loď, ale na steroidech,“ dodává hrdě v rozhovoru pro web Wales Online.
Už během renovace prvního člunu si však Calum uvědomil něco velmi důležitého, a to, že právě tahle práce jej nesmírně baví. A že se chce úpravám a renovacím člunů věnovat profesionálně. Založil si proto firmu a s ní staví a renovuje obytné čluny pro lidi, kteří stejně jako on touží po svobodném životě na vodě.
Velkou výhodou spojenou s úzkými čluny je podle Caluma skutečnost, že jejich vybavení a zařízení není tak striktně regulováno předpisy, jako je tomu v případě výstavby domů. „Nad vším máte mnohem větší kontrolu. Můžete si všechno navrhnout a postavit po svém. Musíte ovšem vzít v úvahu, kolik vody bude klient potřebovat na palubě nebo jak bude prostor člunu využívat. Musíte navrhnout loď tak, aby fungovala bez připojení k inženýrským sítím a aby odpovídala životnímu stylu majitelů,“ prozrazuje hlavní úkoly, s nimiž se jako renovátor obytných člunů nyní musí vyrovnávat.