Článek
Kompletní přestavba brněnského železničního uzlu by měla přijít na necelých 50 miliard korun. Jak bude zajištěno financování zatím není zcela jasné, stejně tak je potřeba ještě vykoupit pozemky pod budoucím nádražím.
Vítězný ateliér má s nádražími bohatou zkušenost, jeho podpis nesou nádraží v nizozemském Rotterdamu, Amsterdamu nebo Haagu. „Autoři budou dohlížet na kvalitní zpracování projektové dokumentace nové budovy. Stávající předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035, kdy už bude hotová i část nové čtvrti Trnitá,“ řekl náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb ze Správy železnic.
Brněnský železniční uzel už dnes kapacitně ani technicky nevyhovuje. O přestavbě či přesunu nádraží se v moravské metropoli mluví už desítky let, nyní by se měly plány podle vedení města konečně začít měnit v realitu. Současně by stavba měla být katalyzátorem pro rozvoj zanedbané oblasti v těsném sousedství centra města.
„Nádraží v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou linkou,“ popsala primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Nad proslulými ostravskými Bazaly opraví lávku
V odborné porotě zasedl i brněnský městský architekt Michal Sedláček. „Vítězný návrh kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ prohlásil Sedláček.
„Jedním z cílů nového nádraží je na jednom místě umožnit rychlý přestup mezi vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravou. A to včetně příznivých podmínek pro přivedení linek připravované vysokorychlostní železnice ve směru na Prahu, Ostravu i Vídeň. Podstatný je zároveň komfort pro pěší i cyklisty, cestující i nové sousedy nádražní budovy,“ připomněl náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).
Nové hlavní nádraží je nejdůležitější součástí modernizace brněnského železničního uzlu. Jeho polohu u řeky upřednostnila v roce 2018 Centrální komise Ministerstva dopravy. Ještě dříve o ní rozhodli zastupitelé města i kraje. V současné době je v přípravě modernizace nádraží Brno-Židenice, které se posune blíž městské hromadné dopravě, i vznik nového terminálu v brněnských Černovicích na ulici Olomoucká.