Hlavní obsah

Brněnská vila byla první šancí architekta Bauera ukázat svůj talent

Novinky, text: Jindřich Vybíral, editace: tnk

Na začátku 20. století si prominentní brněnský advokát Karl Reissig objednal projekt vily v nové zahradní čtvrti od architekta Leopolda Bauera. Pro mladého architekta to byla jeho první velká architektonická zakázka. Rozhodl se tak plně uplatnit svůj talent.

Foto: autorský tým Slavné brněnské vily

Vila s adresou: Hlinky 148, čp. 351, Brno 1-Pisárky

Článek

V necelých třiceti letech patřil architekt Leopold Bauer k nejaktivnějším osobnostem vídeňské umělecké scény. Své představy ale mohl uplatnit jen v oblasti uměleckého řemesla, zatímco jeho projekty zůstávaly stále jen na papíře.

Až v roce 1901 se objevil osvícený zákazník, který umožnil uskutečnění Bauerova prvního architektonického díla. Tak vznikla tato pozoruhodná budova.

Foto: autorský tým Slavné brněnské vily

Hala sloužila jako obytný prostor.

Stavba svým obyvatelům nabízela maximální pohodlí a zároveň přednosti jednoduchého života v souladu s přírodou.

Podle Bauerových návrhů bylo řešeno i celkové vybavení, jehož kvalita získala uznání v řadě rakouských i zahraničních publikací. Současníci vilu označovali jako první moderní obytný dům v monarchii.

Foto: autorský tým Slavné brněnské vily

Nákres dobře zachycuje lidové dekorativní prvky vily.

Po výtvarné stránce bylo Reissigovo sídlo variantou „anglického domu“. Volná poloha v zahradě dovolila jeho výhodné umístění podle světových stran, aby obytné místnosti měly dost světla a vzduchu.

Foto: autorský tým Slavné brněnské vily

Interiér haly dekorují různé průhledy.

Rozvržení místností nebylo svazováno formálními pravidly, ale bylo řešeno na základě životního stylu majitele. Střed rodinného života tvořila patrová hala s krbem a schodištěm. Z ní byly v přízemí přístupné společenské prostory a v patře ložnice.

Salón, knihovnu a jídelnu spojovaly s halou široké dveře, které umožňovaly rafinované průhledy. Výrazným rysem interiéru jsou intimní zákoutí s různou výškou podlah a stropů.

Foto: autorský tým Slavné brněnské vily

Fasáda stavby je hodně členitá.

Aby architekt vytvořil žádoucí „záhyby“, zaklínil prostory vzájemně do sebe, takže vznikl větrníkový útvar připomínající křížové dispozice amerického architekta Franka Lloyda Wrighta.

Okna a dveře byly prolomeny nepravidelně, podle potřeby, takže z jejich různých tvarů a velikostí je zvenku jasné, jaké byly funkce jednotlivých místností. Nedílnou součástí domu byla zahrada s tenisovými kurty, kuželníkem a bazénem.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám