Článek
„Lokace nacházející se ve výsostném historickém centru Prahy, s objekty celoměstského významu. Může být v dnešní době ještě takové místo opomíjené, dokonce částečně i nepřístupné pro veřejnost? Navíc, když jde o vltavské nábřeží? Bohužel může. Levý břeh v dlouhé oblasti táhnoucí se od bývalé Občanské plovárny až po Vltavskou dnes slouží víc automobilům či kotvícím lodím než lidem. K Pražanům ani turistům není nábřeží Edvarda Beneše nijak vstřícné, nevybízí k procházkám či objevům památeční Rudolfovy štoly,“ zamýšlejí se architekti.
Proto se rozhodli vytvořit návrh, jak by právě tato část vltavského nábřeží mohla také vypadat a potažmo ožít. V jejich vizi lze z nábřeží vytvořit další atraktivní prostranství určené veřejnosti. Nejde o vizi závaznou nebo soutěžní projekt, proto si architekti mohli dovolit pracovat s nejlepšími možnými podmínkami. Přitom však zcela pragmaticky zohlednili lodní provoz, zachovali dopravní tepnu a počítají i s provozem kolem Leténského tunelu.
Svůj návrh architekti prezentovali na Rozvojové komisi Prahy 7, která tuto iniciativu vítá. „Městská část považuje řešení nábřeží za nanejvýš potřebné i z důvodu blízkého projektu Vltavské filharmonie. Zejména nás zaujala pozornost, kterou architekti věnují areálu občanské plovárny a parkové nábřežní ploše v blízkosti Strážního domku u Rudolfovy štoly,“ komentuje projekt místostarostka pro územní rozvoj a participace Lenka Burgerová.
Vítězka soutěže vidí most mezi Černošicemi a Všenory jako rozhlednu
Architekti Miroslav Krátký a Tomáš Jan Cieśla chtějí zapojit veřejnost a městkou část do diskuse ohledně využití tohoto prostoru a proměnu tohoto úseku nábřeží skutečně iniciovat a sami k ní případně i přispět.
Moonshot Nábřeží
Architekti Miroslav Krátký a Tomáš Jan Cieśla ve svém návrhu nazvaném „Moonshot nábřeží“ rozdělili prostor břehu Vltavy na tři úseky: 1. okolí Občanské plovárny, 2. železné molo v dolní úrovni nábřeží + dopravní tepna na nábřeží pod Letenskými sady a 3. prostor Rudolfovy štoly. Všechny jsou propojené promenádou v horní úrovní nábřeží.
1. úsek - Občanská plovárna
„Z kdysi významného městského areálu v historickém centru vznikla téměř mrtvá zóna bez lidí. Rozšíření a zatraktivnění území vedle Strakovy akademie, znovuoživení bývalé plovárny a návrh nových aktivit a uměleckých objektů bylo jedním z hlavních záměru tohoto projektu. Břehová linie plovárny v něm byla zvětšená vznikem nového kaskádovitého rekreačního prostoru s výhledem na protější břeh. Nová plovárna, která je založena na pontonech, zase vrací tradici koupání v řece,“ píší v průvodním slovu ke svému návrhu architekti.
V úseku plovárny je součástí umělecké linky červený kruh s klenbou, který funguje jako scéna pro pořádání různých veřejných akcí.
2. úsek – Nábřeží pro pěší
Stávající molo ponechali architekti v původním stavu nejen kvůli jeho funkci, ale i kvůli bezpečí v době povodní. Řešení této části nábřeží pak navazuje na Koncepci pražských břehů, vydanou Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Architekti nabízejí možnost vytvořit zde nové přístaviště, které by pomohlo snížit vysokou koncentraci lodí u Dvořákova nábřeží. Zároveň, aby molo plnilo funkci veřejného prostoru, navrhují v místě vytvořit aktivní uměleckou zónu.
Prostranství mezi molem a kamenným břehem - stěnou, jež je v současnosti nevyužité, pojímají jako místo pro možné dočasné instalace a umělecké aktivity. Sami architekti navrhují jako jednu z možných instalací řadu červených lodí podél mola, a to z obou stran. Každá loď má svou funkci - pop-up bar, galerie, dětské hřiště či místo pro relaxaci. Červená barva zdůrazňuje alternativní funkci těchto elementů v prostoru přístavu a láká pozornost návštěvníků nábřeží. Lodě by mohly být montované na místě a kotveny pomocí systémů pontonů k stávající konstrukci mola.
„Nad molem se nachází opěrná zeď, kde se nyní prohánějí auta ve dvou pruzích, mezi nimi tramvaje ve dvou směrech. V plánu je zklidnění dopravy, kdy by se auta přesunula na trasu vedoucí po tramvajových kolejích. Cyklistům a chodcům tak bude určen širší pohodlný pás, doplněný o stromy, které trasu ochladí a dodají jí elegantní charakter. Místy je tento prostor ještě rozšířen vykonzolováním pěší trasy na platformy s výhledem,“ navrhují architekti.
Praha hledá nejlepší návrh na dokončení Vítězného náměstí. Do výsledku může promluvit i veřejnost
3. úsek – Rudolfova štola
Poslední částí nábřeží, jíž se autoři návrhu věnují, je prostor od vchodu do Rudolfovy štoly až ke Štefánikovu mostu. Architekti tuto zónu ve svém návrhu pojímají jako místo k posezení u vody během dne i večer. Lidé si mohou sednout v kavárnách a jiných podnicích nebo v jejich předzahrádkách, na houpačku či jednoduše na trávník v parku.
Stejně jako v prvním úseku, i zde architekti rozšířili prostor pro pěší snížením jednoho silničního pruhu do úrovně dnešního parku. Vzniká tak otevřená klidná zóna, jasně oddělená od komunikace nacházející se o úroveň výše. Měla by zde být spousta zeleně s plochami trávníků a květinových záhonů. Téměř všechny stromy jsou v návrhu zachovány a doplněny o nové.
„Před Rudolfovou štolou symbolicky stéká do Vltavy umělý potůček. Prostranstvím tak zní příjemný zvuk tekoucí vody. Do opěrné stěny jsou včleněné malé buňky, které jsou určeny pro start-upy, galerie, kavárny, bary a jiné drobné provozy. Zároveň se v prostoru rozšířeného parku nově nachází i tři malé ,domečky´, které opakují tvarosloví historického strážního domku. V nich se mohou zřídit další menší kavárny nebo podobné provozy,“ navrhují architekti.
Samotná Rudolfova štola by pak dle jejich přesvědčení mohla být otevřena prohlídkám s průvodcem a strážní domek či jedna z buněk využity jako její muzeum.
Celým nábřežím by mělo být možné projet i na kole, a to po cyklostezce v úrovni komunikace nebo po vyznačeném pásu pěší zónou.
Anketa
Na soutoku Vltavy a Berounky vznikne příměstský park, který bude 13krát větší než Stromovka
Může se vám hodit na Firmy.cz: archicraft