Článek
Architekt cementárnu objevil v Sant Just Desvern, malém městečku kousek od katalánské metropole, v roce 1973. Byla napůl zchátralá a některé její části se začínaly rozpadat.
A tak komplex koupil s úmyslem dát továrně nový život a zcela nový účel. Některé budovy nechal strhnout, například z původních 30 sil zbylo osm, jiné ponechal stát a upravil.
Hlavní budovu, jíž se pro obří vnitřní prostory přezdívá Katedrála, přetvořil ve svou rezidenci, která je vysoko umístěnou lávkou spojena se sily. V šestici z nich sídlí jeho studio Taller de Arquitectura, jiné slouží jako schodiště atd.
V přízemí hlavní budovy je velká místnost fungující i jako výstavní sál, v dalších prostorech je například modelová laboratoř, archiv a také ubytování pro hosty.
Nejzajímavějším aspektem proměny továrny je její zdánlivě středověký vzhled. Architekt nápaditě využil fakt, že sila připomínají věže středověkých hradů a pak už stačilo jen relativně málo k tomu, aby tento dojem umocnil různými stavebními úpravami.
Všude přibyla spousta oken s charakteristickými oblouky, částečnou proměnou prošel i interiér budov. Na druhé straně, architekt na mnoha místech ponechal spoustu původních industriálních prvků.
Hlavní místnost rezidence, která slouží jako tzv. horní obývací pokoj, má plochu podlahy o rozměru 14 x 14 m, výška stropu činí 8 m. Prostor je osvětlen řadou vysokých štíhlých obloukových oken.
Celek tak připomíná obrazy řecko-italského malíře Giorgia de Chirica. Atmosféru času zachyceného na věky pomáhají navodit bílé závěsy, které se táhnou přes celou výšku místnosti a ostré venkovní světlo proměňují v příjemné difúzní.
Vzhledem k rozměrům hlavního obývacího pokoje málokoho překvapí, že plní i další funkce. Slouží zároveň jako čítárna i jako hudební salonek. Architekt v něm, stejně jako v dalších částech původní cementárny vytvořil spoustu zajímavých detailů, které obří prostory zútulňují.
Hlavní jídelna je umístěna v přízemí hlavní budovy a slouží nejen k občerstvení všech členů rodiny, ale je také místem jejich setkávání. Jejím přirozeným centrem je obdélníkový stůl s bělostnou mramorovou deskou. Dřevěné křeslo je reedicí série Antonia Gaudího.
V prostředním podlaží hlavní budovy je druhý, výrazně menší obývací pokoj. Podle barvy mramoru a štuku na stěnách je nazýván růžový. Obdélníkový stůl v něm si navrhl architekt sám, židle a sedátka jsou opět reedicí série Antonia Gaudího.
Židle z lakovaného dřeva a s proutěnými sedáky, na nichž jsou položeny červené polštářky, jsou replikami židlí Thonet.
„Továrna je magickým místem se zvláštní atmosférou, což je ovšem pro běžného smrtelníka někdy těžké postřehnout," uznává architekt a dodává:
„Mám tady rád ten přesně naprogramovaný život se všemi jeho rituály, neboť je v přímém kontrastu s mým jinak bouřlivým kočovným životem."