Článek
Městečku Holice, ležícímu východně od Pardubic a proslavenému svým rodákem - cestovatelem Emilem Holubem, patří v dějinách moderní architektury pardubického regionu čestné místo. A to především díky cihlovým stavbám ve stylu individualistické moderny z doby před první světovou válkou.
Jde o stavby od architekta Otakara Novotného - tělocvičnu Sokola a dům lidumila a lékaře Čeňka Zemánka. Za zmínku ale stojí i několik dalších budov.
Vila je jedním z příkladů kvalitní prvorepublikové architektury
Soukromé architektuře se v Holicích ve druhé polovině 20. století moc nedařilo.
Jedna zajímavá prvorepubliková stavba ovšem vznikla mezi lety 1929 až 1930. Její rekonstrukce pak proběhla v letech 2001 až 2003, kdy ji koupil architekt a designér Bohuslav Horák.
Jednopatrový dům, usazený v hloubi zahrady na dohled od areálu Novotného sokolovny, byl postaven podle projektu místního stavitele J. Flanderky ze září 1929. Stavebníkem vily byl továrník Josef Faltys, který si pozemek v blízkosti své fabriky na exportní dámskou pletenou obuv pořídil od holické opatrovny.
Vypráví se, že za hospodářské krize Josef Faltys nedostal zaplaceno za své zboží expedované za Atlantik, a to ho přivedlo ke krachu. Továrnu, o kterou přišel, koupil zpátky až jeho syn. Architektura Faltysova domu odpovídala dobovému standardu stavitelství.
Vstupní strana vily měla hranolový výstupek, který byl proděravěn okenními pásy přivádějícími světlo na schodiště v nitru domu.
Architekt Bohuslav Horák vytvořil několik desítek návrhů (pohovky, židle, skříně, knihovny, lampy a vázy, kolekce zrcadel). Jeho práce je inspirována organickými přírodními tvary.
Holickou vilu Horákovi koupili předně kvůli romantické zahradě. Vnější tvary domu se majitelé rozhodli i s vnitřními dispozicemi razantně upravit. Výstupek na jižní straně domu byl zbaven původního balkonu a dozděn do části nového patra. Zobytněné podkroví prorostlo do střechy domu stupňovitými vikýři s měděným opláštěním.
Interiér domu prostupuje schodišťová šachta s obdélnými vestibuly s vějířem okolních místností, kterým dominuje přízemní jídelna.
Bělostné stěny interiérových prostor rozsvěcují sytě barevné akcenty autorského nábytku a vlastní abstraktní obrazy. Originální židle vytvářejí společně s decentními užitnými detaily a dalšími interiérovými prvky celistvé umělecké dílo.