Článek
Jak tomu správně rozumět? Když architekta napadne něco lepšího, má to změnit, předělat?
Nebát se nechat si od ostatních vynadat, i když bylo hotovo. Za deset let totiž nikoho nezajímá, jestli projekt trval o týden déle, či nikoliv. Ale každého zajímá, zda je stavba dobrá a jak vypadá.
Také je nutné mít tu zodpovědnost a umět věci dotáhnout do konce. Víte, mnoho architektů krásně kreslí, na papíře jejich návrh vypadá skvěle. Ale když dům není dotažený do konce, tak je papír k ničemu.
Vyšla o vás krásná kniha: Já, architekt. Proč je tady, jaké má poslání?
Není to obecné hodnocení architektury, ale o mé cestě k ní. O mém životě, o lidech, kteří mně pracovně mnohé dali a ovlivnili mě, o jedinečných přátelích v soukromém životě. Je to kniha, která ukazuje moji práci od počátku až dodnes.
Nejdříve jsem se hodně zdráhal, nevěděl jsem, zda se do toho pustit. Ale synové a dcera mě přesvědčili, a tak jsem souhlasil a k 80. jubileu si ji dopřál. A nakonec jsem byl moc rád. Podle ohlasů lidí, kteří ji četli, se líbí. Tvrdí, že je velmi čtivá. Nenajdete v ní akademické moudro, ale myšlenky, které mi jdou ze srdce.
Pocházíte z umělecké rodiny. Tatínek Jan Kotík byl výtvarník ze Skupiny 42. Co vám předal do života?
Vyrůstal jsem mezi silnými osobnostmi. Maminka nás rozhodně nerozmazlovala, naopak. A tatínek mi uměl dát výchovný pohlavek. Zvlášť když jsem tvrdošíjně trval na svém, a neměl přitom pravdu. Byl jsem odmala hodně svůj a paličatý. A starší bratr, nyní skladatel a dirigent, byl daleko pilnější a talentovanější než já. Po pravdě, byl jsem tak trochu ponechán sám sobě, neprojevoval jsem v ničem ani zvláštní nadání.
Ale u nás doma byla vždy otevřená atmosféra, výměny názorů živé, nikdo nic neskrýval, všichni byli autentičtí. A to byl dar a bonus do života. Přičichl jsem si ke krásné rodinné atmosféře. K nám domů a do ateliéru k tátovi chodili zajímaví lidé. A to nasajete. Ať chcete, nebo ne.
Při zařizování interiéru hrají velkou roli emoce. A ty mají muž a žena jiné
Po roce 1968 jste zůstal v Praze sám. Rodiče se rozvedli, odjeli do zahraničí a zůstali tam. Bratr byl v Americe na studijní stáži. To musela být pro mladého kluka tvrdá škola života?
Ano, ale byl jsem vždy samostatný, nezávislý a urputný. Uměl jsem se o sebe postarat. I o všechny věci, které zde zůstaly. A byly jich stovky, ateliér byl zapečetěný, spousta administrativy. Bylo mi 26 let, ale měl jsem i hodně štěstí. V celém ateliérovém ústavu, kde jsem tehdy pracoval - a bylo tam zhruba 600 lidí - bylo komunistů jen pár. A měl jsem klid.
Velký zlom ve vaší kariéře byl příchod do ateliéru Alfa Věry a Vladimíra Machoninových. Jak k tomu došlo?
Já měl vícero štěstí, které stálo v životě při mně. Za prvé. Jak už to bývá, znal jsem jednu slečnu. A ta u Machoninových pracovala, a tak mě představila. Byl jsem tehdy na vojně, přišel prakticky z ulice a pan Vladimír Machonin mě přijal. To by se dnes nestalo. Obdivuji jeho odvahu.
A druhé štěstí bylo, že jsem byl zdravě drzý, sebevědomý a manželé Machoninovi mě přitom brali velice dobře, byli nad věcí. Dodnes doufám, že jsem nebyl přítěží, ale přínosem. Objevili snad ve mně dobrého architekta. Teprve u Machoninů jsem pochopil, o čem je architektura.
Pro Věru Machoninovou neexistovalo, že práce končí ve čtyři, v pět. Když byl nápad, tak stálo za to tam být do noci, předělat věci, obhájit si to a přesvědčit ostatní o lepší variantě. A ta poctivost a neústupnost mě velmi ovlivnila. A jsem za to moc rád.
Obchodní dům Kotva. Podílel jste se i na tomto projektu…
Kotva je nadčasová stavba, jedinečný byl i samostatný přístup k ní. V 70. letech byly v socialistickém Polsku nepokoje, protože nic nebylo k sehnání. I tady měli strach, proto se rozhodlo „shora“, že se postaví obchoďák. A protože české firmy stavěly pět až sedm let, přizvala se švédská Skanska.
Veškeré schvalování bylo rychlejší, Machoninové a jejich ateliér měli volnější ruku, své zkušenosti přidali Švédové. Manželé pracovali vždy spolu, ale nápad s půdorysným šestiúhelníkem byl myslím pana Machonina. Objevily se nové nápady a technologie, které tady dosud nebyly: točitý vjezd do garáže, střešní terasa, velká restaurace, jedinečné zázemí. Osobně si myslím, že je to velmi dobrá stavba, až na přízemí sousedící s boční uličkou. To není moc reprezentativní na to, že jsme v centru města.
Také jste pracoval v ateliéru Iva Obersteina…
Ano, architekt Oberstein s architektem Klímou vyhráli soutěž na Jihozápadní Město a já jsem vedl v ateliéru občanskou vybavenost a stál za obchodním centrem Luka. Podařilo se ho ale realizovat jen částečně. Práce byly na počátku 90. let zastaveny. A k tomu se váže jedna pozdější příhoda.
Po revoluci jsem měl vlastní ateliér Omicron-K a dostal zakázku na administrativní budovu IBC. Investorem byla francouzská firma a potřebovala se přesvědčit, že budeme jako architekti vyhovovat. Chtěli předvést, podle nás, nejlepší projekt a my je vzali na Jihozápadní Město na Luka.
A to bylo žalostné: architektonicky sice slušné, ale materiály špatné, objekt neudržovaný a Francouzi hned pochopili, že to sami dělat nemůžeme. Vybrali svého architekta a my jsme se spolupodíleli. Ale byla to výborná škola a spolupráce.
Prostě platí, co jsem říkal před chvilkou. Architekt bude posuzován ne za to, jak to nakreslí, ale jak stavba vypadá po několika letech. A s Francouzi se to potvrdilo.
Který svůj projekt máte nejraději a proč?
Už mám naučenou odpověď. Které dítě máte vy nejraději?
Měl byste rady pro studenty architektury?
Za prvé: vážit si toho, že se na školu dostali, mohou studovat a zažívat studentský život. Za druhé, aby se nebáli. A byli odvážní, protože na škole si v projektech mohou dovolit mnohem více než v praxi. Být už na počátku umrněný je špatná cesta. A být připraven něco x-krát předělat. Architektura se musí vysedět, architektura se neukecá.
Teprve v praxi zjistí, že toho vlastně moc neumí. A strašně důležité je dostat se do výborného ateliéru, který je hodně naučí. A samozřejmě být k ateliéru, v němž budou pracovat, loajální. A když nejsou spokojeni, zkrátka ve slušnosti odejít.
Máte své nesplněné přání?
Ano, navrhnout divadlo. Dělal jsem takový projekt na škole jako nezkušený a už nikdy potom. Není to jednoduché. Divadlo není jen jeviště, hlediště, ale i obrovské zázemí. Rád bych to dělal, ale asi už nebudu.
Martin Kotík
Architekt Martin Kotík se narodil v roce 1943 v Praze do umělecké rodiny Kotíků. Po gymnáziu vystudoval Fakultu architektury na ČVUT v Praze. Své pracovní zkušenosti získával v ateliéru Alfa u Vladimíra a Věry Machoninových, dále pracoval v ateliéru Iva Obersteina, kde spolupracoval na projektu Jihozápadního Města Praha. V roce 1991 si založil soukromý ateliér Omicron-K. Zde realizoval známé stavby jako: Administrativní budova IBC, Pojišťovna Generali, Burzovní palác Holan, Rezidence Hřebenka, Centrum Modrá pyramida, Česká spořitelna IT centrum a mnoho dalších.