Článek
Své významné postavení mezi brněnskými architekty potvrdil Bohuslav Fuchs i skupinou vil, v jejichž návrhu uplatnil inspiraci přirozeností přírody.
Tato tendence se lehce projevovala už u jeho rondokubistických staveb, které již měly řadu oblých prvků a naplno se prosadila v pozdních třicátých letech.
Architekt využil kruhové prvky jako okna nebo průzory
Vedle aerodynamických tvarů použil Fuchs hodně kruhových forem, které seskupil do vodorovných nebo svislých pásů s funkcí oken, luxferových stěn nebo průzorů dveřmi nebo stěnami schodiště.
Tento nautický námořnický detail, převzatý funkcionalisty z „architektury“ parníků, byl uplatněn natolik, že to u nás nemá obdobu. K organičnosti stavby přispělo i užití přírodního kamene jako zdiva a dlažby zahradních komunikací či dřeva k obkladům místností i schodiště.
Do třípodlažního domu provedl architekt na jihovýchodě hluboký zářez, do kterého vsadil visuté schodiště do přízemí a především prostornou terasu v patře, kterou pootočil k jihu. Její aerodynamický tvar opakuje i střecha a obojí přechází elegantní křivkou do rovné stěny.
Železobetonový sloup, podpírající terasu a střechu, vyvolává svou štíhlostí dojem, že se tato část domu volně vznáší v prostoru. I točité schodiště na západní straně začlenil architekt tak, aby plasticky oživilo hladkou stěnu a vytvořilo zároveň další prvek na rovné střeše.
Proti běžným zvyklostem umístil Fuchs ložnicové podlaží do přízemí a obytnou část do patra, kde s terasou sousedí nedělený obytný prostor s jídelním koutem. V přilehlé severní části pak byl umístěn vstup, šatna, WC, hala, kuchyně a pokoj služky. Suterén obsahoval kromě bytu zahradníka i služebné hospodářské zázemí.
Může se Vám hodit naslužbě Firmy.cz: