Článek
Antonín Raymond, architekt navrhující stavby v Asii, Evropě i Americe, je paradoxně víc známý v zahraničí. Patřil mezi uznávané tvůrce v USA a je považovaný za zakladatele moderní architektury v Japonsku. Zasadil se o rozvoj betonových staveb v této zemi.
Architekt je po smrti už bezmála čtyřicet let a teprve letos je mu poprvé věnována větší pozornost i u nás. Stylově je těžké ho zařadit, některé jeho stavby mají brutalistní rysy, motivy geometrické secese, jiné jsou zase ovlivněny valašskou lidovou architekturou, stavbami v okolí Kladna nebo tradiční japonskou architekturou.
Raymond se narodil v roce 1888. Svou kariéru začal v ateliéru Casse Gilberta během stavby prvního mrakodrapu v New Yorku, poté byl asistentem Franka Lloyda Wrighta v Tokiu při stavbě proslulého Imperial hotelu, který odolal zničujícímu zemětřesení v roce 1923 a zajistil tak architektům věhlas.
Studium u slavných architektů Raymonda hodně ovlivnilo. Naučil se klást důraz hlavně na funkčnost objektů a na jejich pohodlné využívání vlastníky a návštěvníky, které v procesu tvorby kladl na první místo.
Raymondův ateliér v Japonsku stále funguje
Vlastní ateliér založil Raymond v roce 1921. Kancelář stále projektuje, vede ji Raymondův žák Shigefumi R. Tsuchiya. Spolupracoval také s dalšími Čechy, kteří se vydali do Japonska. V padesátých letech Raymond založil společnou kancelář s dalším Čechoslovákem, Ladislavem Lelandem Radem.
Na výstavě jsou k vidění Raymondovy velkolepé stavby. Seznámit se můžete třeba s Univerzitou Hoši, Tokijskou ženskou křesťanskou univerzitou, kostelem sv. Pavla v Karuizawě aj.
Raymond byl velmi pracovitým architektem, tvořil téměř sedmdesát let a podepsal se na celé plejádě staveb.
Architektovou celoživotní oporou byla jeho žena, výtvarnice Noémi, která se kromě tvorby pro vlastní ateliér podílela také na Raymondově díle.
Pražská výstava v Galerii Jaroslava Fragnera na adrese Betlémské náměstí 5a na Praze 1 představuje architektovu tvorbu na vybraných stavbách v Japonsku a Filipínách prostřednictvím modelů, fotografií, plánů i skic aj. Otevřeno je od úterý do neděle v době od 11 do 19 hodin.
Pět pravidel, která architekt Antonín Raymond vštěpoval svým žákům
- Architekturu bude používat člověk, proto musí být základem její lidské měřítko
- Pokud je parcela šikmá, respektujte ji, nic přirozeného se nesmí ničit
- Dbejte na jednoduchou formu i design a nepřipojujte nic zbytečného
- Neplýtvejte penězi
- Buďte upřímní k sobě, tak ke stavebníkovi
Výstava potrvá do 6. prosince, pak poputuje do Brna, a poté se stane základem stálé instalace v Raymondově rodném Kladně. Jedná se i o její repríze v Tokiu.