Článek
Nový prostor pro návštěvníky pražského výstaviště bude poprvé zpřístupněn veřejnosti v úterý 11. června. Obnova střech Křižíkových pavilonů zabrala přibližně rok. Původní betonová dlažba částečně zůstala, přibyly dřevěné terasy, zeleň, tartanové povrchy.
„Dlouho jsme laborovali s technickým složením. Původně jsme mysleli, že se bude měnit jen povrch, ale pak se ukázalo, že střechy jsou v tak špatném stavu, že při velkých deštích zatéká do budov,“ konstatoval předseda představenstva společnosti Výstaviště Praha Tomáš Hübl. „Kompletně se měnila stavba střechy, dělala se komplet nová hydroizolace, muselo se to vybrat až na beton, přibyla zeleň,“ přiblížil. Nové je i zábradlí nebo bufety.
„Vzniká obrovský a unikátní prostor se skvělým výhledem,“ zhodnotil výsledek proměny střech pražský radní Adam Zábranský (Piráti). Je rád za významnou redukci betonu na střeše a novou zeleň. „Je super, že se to otevřelo veřejnosti, že to není jen technická střecha, kde se nic neděje,“ poznamenal.
Výstaviště chystá též opravu tribun pavilonů. Na řadu by měla přijít snad příští rok. V budoucnu by se obnovy mohla dočkat i Křižíkova fontána. „Ale to je běh na dlouhou trať. To se bavíme o 500–600 milionech,“ řekl Hübl.
Studie, kterou už má společnost k dispozici, mění řešení celého zařízení. „Zachovává vodní prvek, ale pod zemí, ruší žulový bazén a zaklápí to podlahou v úrovni okolí, což umožní stavět scény jinak než dosud,“ nastínil. Počítá se i s revitalizací posledního břehu směrem k Průmyslovému paláci, jenž momentálně prochází obnovou. Díky úpravě vznikne velké skladové zázemí, které Křižíkovým pavilonům chybí.
Nové střechy budou přístupné v běžnou otvírací dobu pražského výstaviště, psi sem mohou též, ale jedině na vodítku, aby nekonali potřebu v záhonech. „Potřebujeme, aby zeleň vydržela,“ vysvětlil Hübl.
První velkou akcí, která se na střechách uskuteční, bude třídenní kulturní festival Metronome od 20. června, ten využije prostor na vršku pavilonu B. V týdnu od 10. června začne stavba tribuny.
„Dobré, na to, že to chtěli zbourat, to dobře dopadlo,“ reagoval autor Křižíkových pavilonů, architekt Michal Brixe. Přiznal, že nepatří k pravidelný návštěvníkům výstaviště, ale v poslední době, když práce finišovaly, do Holešovic mířil často. „Měl své představy, které zpočátku nebyly v souladu s námi. Chtěli jsme dramatičtější změnu, třeba bruslařkou dráhu, ale nakonec jsme se drželi jeho stylu,“ dodal Hübl.