Článek
Dům, v němž se byt nachází, byl ve 30. letech minulého století navržen pro poštovní kanceláře. Ty byly později přestavěny na bytové jednotky.
„Původní uspořádání bytu majiteli nevyhovovalo. Úzký a temný vstupní prostor působil stísněně. Nadměrná komora omezovala komfort koupelny a rozdělení obytné části na samostatnou kuchyň a obývací pokoj neodpovídalo jeho představám,“ říká spoluautor rekonstrukce architekt Štěpán Tláskal. Byt však podle něj měl svůj dosud nevyužitý potenciál.
Křižovatka s neviditelnými dveřmi
Vnitřní prostor stačilo provzdušnit, otevřít a přizpůsobit osobnímu vkusu svého majitele, který poznal nespočet světových hotelových interiérů, jejich různorodý design, architekturu a funkčnost. „Klient s konzervativním přístupem a s hlubokým zájmem o umění a detail si přál prostor, který bude nejen esteticky promyšlený, ale také nadčasový,“ upřesňuje architekt.
Designérka si navrhla byt, který není ani příliš moderní, ani historizující

Nová podoba bytu staví na čistotě forem a precizním provedení. Jeho dominantním prvkem je velkoryse otevřený vstupní prostor s podlahou z mramoru a s laděním stěn do monochromatické modré, jejíž odstín se investorovi zalíbil v jednom muzeu.
„Vstup zastává funkci přirozené křižovatky bytu, odkud vedou skryté modré dveře do ložnice, koupelny a toalety, čímž se minimalizuje vizuální ruch a harmonizuje celkový dojem,“ vysvětluje architekt.
Mramor, dub a Nekonečná sláva
Původní komora ustoupila prostornější koupelně, zatímco hlavní obytný prostor byl sjednocen.
„Kuchyň je řešena jako diskrétní skříňový modul, což reflektuje klientův životní styl a preference. Tento minimalistický přístup umožnil větší variabilitu zón – vedle jídelního koutu zde vzniklo místo pro pracovní stůl, pohodlné sofa i čtecí koutek s knihovnou, křeslem a malým biokrbem,“ popisuje architekt.
Navzdory své různorodosti tyto prvky nepůsobí roztříštěně. Materiálová a barevná kontinuita sjednocuje celý interiér. Mramor se objevuje nejen ve vstupní hale, ale i na parapetech, koupelnové desce a čele skříňky. Bílé obklady v koupelně a na toaletě doplňují nerezové prvky – topný žebřík a vodovodní baterie.
„Keramický obklad v interiéru odkazuje na funkcionalistické období vzniku domu a na původní obklad fasády. Nábytek z dubové dýhy a masivního dubu včetně nových parket podtrhuje solidnost a nadčasovost celého konceptu,“ vyjmenovává architekt.
Prémiový lustr Neverending Glory (Nekonečná sláva) přináší do interiéru sofistikovanou eleganci spojující tradici sklářské výroby se soudobým českým designem. Tvůrci jeho návrhu Jan Plecháč a Henry Wielgus se inspirovali ikonickými lustry z Metropolitní opery v New Yorku, pařížské opery Garnier a pražského Stavovského divadla.
V kombinaci s precizně zvolenými detaily, jako jsou černé elektroinstalační prvky, dotváří centrální svítidlo dojem kvality, trvalosti a vkusu.
Informace o projektu:
Architektonické studio: The Builders
Spolupracující architekti: Lukáš Brom, Alžběta Bláhová
Podlahová plocha: 63 m2
Lodžie: 2,3 m2
Dispozice: obytná část s kuchyní, ložnice + příslušenství
Výrobci a dodavatelé:
Nábytek: Truhlářství Příhoda, Pardubice; kamenické práce: Trikamon; příčky: Ytong; podlaha, parapety, koupelnová deska, čelo skříňky: mramor Bianco Carrara; topný žebřík: P.M.H. Rosendal; vodovodní baterie: Bruma; lustr: Neverending Glory, Lasvit; elektroinstalační prvky: Berker R.1; křeslo v obývacím pokoji: Vitra Repos
Milovníci severského designu a knih proměnili typový dům v domov
