Článek
Lehkým dojmem působící most byl dnes slavnostně otevřen. Stál 73 milionů dolarů a dominuje pohledu na historické jádro města. Stojí nad západním vjezdem do Jeruzaléma a nese jej 66 bílých kabelů sbíhajících se ke 118 metrů vysokému stožáru. Právě ten převyšuje okolní stavby a je viditelný z mnohakilometrové vzdálenosti. Konkuruje tedy stavbám, jež vznikly za krále Heroda nebo Sulajmána Velikého.
Lehkým dojmem působící most byl dnes slavnostně otevřen. Stál 73 milionů dolarů a dominuje pohledu na historické jádro města. Stojí nad západním vjezdem do Jeruzaléma a nese jej 66 bílých kabelů sbíhajících se ke 118 metrů vysokému stožáru. Právě ten převyšuje okolní stavby a je viditelný z mnohakilometrové vzdálenosti. Konkuruje tedy stavbám, jež vznikly za krále Heroda nebo Sulajmána Velikého.
Lehkým dojmem působící most byl dnes slavnostně otevřen. Stál 73 milionů dolarů a dominuje pohledu na historické jádro města. Stojí nad západním vjezdem do Jeruzaléma a nese jej 66 bílých kabelů sbíhajících se ke 118 metrů vysokému stožáru. Právě ten převyšuje okolní stavby a je viditelný z mnohakilometrové vzdálenosti. Konkuruje tedy stavbám, jež vznikly za krále Heroda nebo Sulajmána Velikého.Sedmadvacetiletému Benjaminovi Nakonešajovi, který patří k jeruzalémské komunitě ortodoxních židů, se most líbí, ale měl by prý stát na jiném místě. "Jeruzalém nic takového nepotřebuje, máme vlastní památky," řekl.
Lehkým dojmem působící most byl dnes slavnostně otevřen. Stál 73 milionů dolarů a dominuje pohledu na historické jádro města. Stojí nad západním vjezdem do Jeruzaléma a nese jej 66 bílých kabelů sbíhajících se ke 118 metrů vysokému stožáru. Právě ten převyšuje okolní stavby a je viditelný z mnohakilometrové vzdálenosti. Konkuruje tedy stavbám, jež vznikly za krále Heroda nebo Sulajmána Velikého.Sedmadvacetiletému Benjaminovi Nakonešajovi, který patří k jeruzalémské komunitě ortodoxních židů, se most líbí, ale měl by prý stát na jiném místě. "Jeruzalém nic takového nepotřebuje, máme vlastní památky," řekl.
Další obyvatelé města jsou spokojeni. "Z jakéhokoli pohledu vypadá jako mohutný zahnutý dráp," prohlásil kavárník Jaron Kortik. Středoškolákovi Ranovi Jaakovovi most připomíná harfu krále Davida, jeho vrstevníkovi Orliemu Marinovi pavoučí síť.
Tvůrci připomíná most harfu
Calatrava své dílo těsně před otevřením hájil slovy, že ačkoli je most na 120 procent moderní, přesto je schopen dialogu se zbytkem města. "Jeho nejdůležitějším znakem je to, že je v Jeruzalémě," řekl architekt, proslavený stavbami připomínajícími sochy. On sám v jeruzalémském mostě vidí harfu nebo stan v poušti.
Calatrava své dílo těsně před otevřením hájil slovy, že ačkoli je most na 120 procent moderní, přesto je schopen dialogu se zbytkem města. "Jeho nejdůležitějším znakem je to, že je v Jeruzalémě," řekl architekt, proslavený stavbami připomínajícími sochy. On sám v jeruzalémském mostě vidí harfu nebo stan v poušti.
Ke vztyčení centrálního pilíře musel být použit největší jeřáb, jaký je v Izraeli k dispozici. Některé z ocelových částí konstrukce byly odlity v Itálii.
V budoucnu bude sloužit i pro železnici
Původní záměr byl mnohem skromnější. Na místě měl vzniknout jednodušší betonový most za 30 milionů dolarů. Nakonec se z něj ale stal prominentní projekt, který měl dodat lesk nepůvabné části města s nepěknými obytnými domy a hotely. Jelikož se radnice obávala reakce občanů, vydala barevný leták s počítačově vyrobeným modelem celé čtvrti. Most bude doplňovat dvě moderní výškové budovy, které zatím neexistují.
Původní záměr byl mnohem skromnější. Na místě měl vzniknout jednodušší betonový most za 30 milionů dolarů. Nakonec se z něj ale stal prominentní projekt, který měl dodat lesk nepůvabné části města s nepěknými obytnými domy a hotely. Jelikož se radnice obávala reakce občanů, vydala barevný leták s počítačově vyrobeným modelem celé čtvrti. Most bude doplňovat dvě moderní výškové budovy, které zatím neexistují.
Původní záměr byl mnohem skromnější. Na místě měl vzniknout jednodušší betonový most za 30 milionů dolarů. Nakonec se z něj ale stal prominentní projekt, který měl dodat lesk nepůvabné části města s nepěknými obytnými domy a hotely. Jelikož se radnice obávala reakce občanů, vydala barevný leták s počítačově vyrobeným modelem celé čtvrti. Most bude doplňovat dvě moderní výškové budovy, které zatím neexistují.Navíc po něm má v budoucnu vést trať pro lehké vlakové soupravy. Tento projekt má ale zatím velké zpoždění a s jeho zahájením se počítá až pro rok 2010.
Původní záměr byl mnohem skromnější. Na místě měl vzniknout jednodušší betonový most za 30 milionů dolarů. Nakonec se z něj ale stal prominentní projekt, který měl dodat lesk nepůvabné části města s nepěknými obytnými domy a hotely. Jelikož se radnice obávala reakce občanů, vydala barevný leták s počítačově vyrobeným modelem celé čtvrti. Most bude doplňovat dvě moderní výškové budovy, které zatím neexistují.Navíc po něm má v budoucnu vést trať pro lehké vlakové soupravy. Tento projekt má ale zatím velké zpoždění a s jeho zahájením se počítá až pro rok 2010.
Nejzarytější kritici napadají vysoké náklady na most. Peníze podle nich mohly být použity užitečněji. Kvůli dnešnímu ceremoniálu spojenému s otevřením mostu byly navíc v okolí na deset hodin uzavřeny hlavní silniční tahy městem, takže Jeruzaléman Ilan Cohen řekl za všechny nespokojence: "Tenhle most je prostě jedno velké bolení hlavy.