Článek
Na konci srpna 2014 začaly vlaky bubenečskou zastávku míjet, její roli převzalo podbabské nádraží. A v srpnu 2024 by se podle jednoho z architektů rekonstrukce Ondřeje Tučka měla Stanice 6 otevřít. Nová náplň vzešla již dříve ze soutěže Prahy 6. „Deset let soustředěné práce,“ komentoval výsledek na sociální síti radní Prahy 6 a poslanec Jan Lacina (STAN).
V projektu, s nímž přišli kulturní organizátoři z Bajkazylu Richard Preisler, Martin Kontra a Martin Krba, se počítá s galerií, bistrem se zahrádkou na peroně, multifunkčním sálem a prostorem pro cvičení. Plánovali také opravnu kol a půjčovnu bruslí do Stromovky.
Praha 6 projekt vybrala před několika lety v konkurenci 50 zájemců. Podle Laciny se oficiální zahájení provozu Stanice 6 plánuje na 28. srpen. „Jsme ovšem domluveni s trojicí provozovatelů – Richardem Preislerem, Martinem Kontrou a Martinem Krbem –, že projekt bude nabíhat postupně. Mají s podobnými projekty rozsáhlé zkušenosti, a tím pádem i naši důvěru,“ odpověděl na dotaz Novinek Lacina.
Nádraží v Klatovech, památku ze socialistických časů, čeká oprava
Na venkovní ceduli stojí, že stavba měla skončit s loňským rokem, zpoždění podle architekta Tučka není veliké. „Stavba je dokončena a předána, nyní se řeší kolaudace. Zpoždění bylo asi tři měsíce, což nevybočuje z obvyklého průběhu. Problém byl, že budova byla několik let prázdná, zatékalo do ní a stav konstrukcí se zhoršoval. Proto musely být napadené prvky odstraněny, šlo asi o 25 % krovu. Původní odhad byl 15 %,“ popsal Právu Tuček.
Většina prvků nádraží zůstala podle něj autentická. „Nová je vlastně jen dlažba, provedena dle fragmentů původní. Byla obnovena vyřezávaná konstrukce peronu, malované trámové stropy, okna, dveře. Při realizaci se všichni řídili především kvalitou výsledku, památkáři však byli na této stavbě také velmi přísní,“ uvedl architekt.
Nový je také nízký plot z rezavějící oceli, který především odděluje peron od svištících vlaků jen o několik metrů dále. Výsledek vypadá velmi zdařile, světle okrová fasáda ladí s nátěrem okenních rámů, dveří, krovu, podbití i dřevěných konstrukcí na nástupišti. Znovu byl proveden nápis Bubeneč, bez slova Praha.
Podle Laciny se bubenečské nádraží otevře „po konverzi coby první revitalizovaná nádražní budova v Praze“, což je v ostrém kontrastu s dosavadními osudy nádraží Praha-Vyšehrad v Praze 2. Bylo zavřeno mnohem dříve a dnes je téměř v ruinách.
Praha 6 považuje bubenečské nádraží za první vlaštovku, následovat mají stanice trati na Kladno, které Správa železnic nezahrnula do projektu modernizace trati. Jde o dejvické, ruzyňské i veleslavínské nádraží, budoucí stanice chce Správa železnic umístit hlavně do podzemí. Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) zmínil pro server mhd86.cz možnost adaptace současných nádraží na komerční prostory, kulturní centra, sdílené kanceláře. Problémem podle něho je, že Správa železnic u nemovitostí tlačí na velmi brzkou návratnost investic.