Článek
Dva výtahy dopraví cestující do mezipatra, kde přestoupí na další dvě zdviže, které již končí na nástupišti.
Podle Davida Krásy, ředitele společnosti Metroprojekt, nebylo možné zvolit řešení, kdy by se cestující dostali na nástupiště přímo. „Měli jsme tři až čtyři varianty, nakonec zvítězila ta s nejkratší chodbou a vyústěním v ulici Magdaleny Dobromily Rettigové,“ sdělil Krása.
Národní třída se tak stává 36. stanicí metra z celkových 57, která má bezbariérový vstup. „Umazáváme tak dluh vůči handicapovaným lidem. Pro moderní město je otázka bezbariérovosti otázkou zásadní,“ podotkl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Vybudování vstupu stálo magistrát 175 miliónů korun, dalších 10 miliónů přidal pražský dopravní podnik (DP). Na povrchový objekt jsou použity ušlechtilé materiály, neboť je umístěn v centru města, jeho konečná podoba je výsledkem několika kol jednání s Národním památkovým ústavem. Každý z výtahů má nosnost 1200 kilogramů, projektovaná kapacita v jednom směru je 720 osob za hodinu.
Mezi povrchem a mezipatrem nejdříve překonají cestující 28 metrů a odtud ještě dalších deset na nástupiště. Součástí stavby je i navádějící systém tabulí od tramvajových zastávek ve Spálené ulici. V jiných směrech však informační tabule nejsou. Vstup je také umístěn v poměrně zapadlé uličce, takže je otázkou, zda se nestane brzy objektem zájmu vandalů.
Pro moderní město je otázka bezbariérovosti otázkou zásadní.
Podle generálního ředitele DP Martina Dvořáka se bude v budování dalších bezbariérových vstupů pokračovat. „V plánu jsou stanice Můstek, I. P. Pavlova a Anděl. Do dvou až tří měsíců bychom měli mít připravený projekt, harmonogram a také rozpočet,“ uvedl Dvořák.
Dopravní podnik také v těchto dnech spouští společně s pražským policejním ředitelstvím novou informační kampaň s názvem Není cesty zpět, která má cestující upozornit na riziko střetu s tramvají.
Těch se jen za první čtvrtletí letošního roku stalo 30, některé skončily i smrtí.
„Rádi bychom chodce opět upozornili, že na přechodech nemají absolutní přednost, naopak, že přednost má tramvaj. Dále také, že nemají procházet mezi jednotlivými vozy nebo těsně za soupravou, kdy je může srazit tramvaj v protisměru,“ řekla Právu tisková mluvčí DP Ilona Vysoudilová. Cestující budou oslovováni formou letáků, samolepek na tramvajích i hlášením ve vozech. Příští týden se budou moci například mateřské školy nebo školy účastnit besed na smyčce na Výstavišti, o týden později pak na konečné v Řepích.
Právě v těchto místech se střetů stalo nejvíc. Na podzim bude DP pořádat besedy i na dalších místech v Praze.