Článek
Stanice bude bezbariérová, jak požadovala i petice občanů, kterou podepsalo na šest tisíc lidí. „Máme zkušenosti s rekonstrukcemi v tomto typu ražené stanice, které budou v Národní využity tak, aby se doba uzavření maximálně zkrátila,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Bude vybudován i bezbariérový vstup
U bezbariérového přístupu zatím ještě není rozhodnuto, odkud povede. „Nejlogičtější řešení, které se nabízelo, vybudovat šikmý výtah v eskalátorovém tunelu, použít nejde,“ tvrdí radní.
Z bezpečnostních důvodů totiž musí zůstat v provozu všechna tři eskalátorová ramena. Jako nejperspektivnější se podle Šteinera jeví vyústění výtahu v budově státního zastupitelství na rohu ulic Omladinářů a Lazarské.
S faktem, že vlaky metra budou stanicí projíždět, se budou muset cestující smířit nejspíš před letními prázdninami. Současný vstup do metra zmizí a na jeho místě vznikne v podzemním patře nový. Pod zem se přesune i vestibul.
Kanceláře, obchody, parkoviště a málo bytů
Na stavbu Copa centra už vydal stavební úřad Prahy 1 stavební povolení, které dosud nenabylo právní moci. Objekt má podnikatele Sebastiana Pawlowského přijít na čtyři miliardy korun. Rekonstrukci metra ale bude platit dopravní podnik. Hodlá na ni použít i 420 miliónů, jež získal prodejem pozemků Pawlowskému.
Navzdory proklamacím, že zhruba polovina z ploch bude v multifunkčním objektu patřit bytům, se rozměr už podstatně smrskl. Ze 17 tisíc m2 ploch centra zaberou byty sotva 2000 m2. Zato výška stavby nabobtnala. Bude mít čtyři podzemní a sedm nebo osm nadzemních pater.
V budovách budou kanceláře, pasáže s obchody a v podzemí parkoviště pro 250 aut. Stavební ruch má lidem ztrpčovat život dvacet měsíců.