Hlavní obsah

Podzemní dráha do Ruzyně má od města zelenou

Právo, Jana Šprunková

Město sice víc potřebuje plánovanou trasu metra D z náměstí Míru do Písnice, ale mnohem dál jsou přípravy na prodloužení metra A z Dejvic směrem do Ruzyně. Přitom k ruzyňskému letišti by za pět let měla odbočovat rychlodráha z Masarykova nádraží do Kladna.

Foto: Foto archiv, Právo

Plánovaná stanice metra na Dědině.

Článek

„Nemá to logiku,“ míní zastupitel a člen dopravního výboru Karel Březina (ČSSD). Déčko se bude rozvíjet zřejmě o mnoho pomaleji, než radní města předpokládají ve svém programovém prohlášení.

„Začít se stavbou v roce 2010 je nereálné. Budeme rádi, když se začne tak o dva až tři roky později,“ konstatoval Březina. Podle ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka se teprve začne zpracovávat koncesní projekt vedoucí k nalezení partnera, který by stavbu financoval. Náklady se odhadují na více než 35 miliard.

„Paralelně s tím bude dopravní podnik zajišťovat kroky, které povedou k územnímu rozhodnutí a změně územního plánu,“ řekl Dvořák. Potěšující pro občany na trati ze Zálesí do Písnice by mělo být, že varianta, aby několik kilometrů metra bylo vedeno nad zemí, je zažehnána. „Na povrchu by zůstalo asi tak 300 až 400 metrů,“ míní Dvořák.

Za ideální považuje financování PPP, tedy z veřejných a soukromých zdrojů. Je to prý trasa naprosto samostatná, na nic nenavazující, a tudíž žádné velké riziko nehrozí. Poněkud skepticky se k této možnosti staví zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

O trase D ještě rozhodnuto nebylo

„Studie na financování formou PPP na městský okruh stála sedm miliónů a prokázalo se, že to není schůdná cesta,“ řekla. Podle Dvořáka by bylo možné použít i prostředky z fondů EU, ale proces by byl složitější.

Navíc 300 miliónů eur ve zmíněném fondu je určených pro trasu A, jak o tom rozhodla rada před dvěma roky. Měly by stačit na polovinu první etapy, tedy čtyř stanic z Dejvic do Motola.

Trase A tak dalo město jasně zelenou. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) má vysvětlení. Může za to ministerstvo dopravy, které dotaci přidělovalo.

„Dali jsme mu asi deset projektů a zůstaly jen dva. Přednost dostala trasa A asi proto, že má končit na Ruzyni,“ tvrdí radní. Druhým projektem, který dosáhl na evropské peníze, je dopravní telematika.

O zahájení stavby metra D rozhodnuto ale dodnes nebylo, což Šteiner potvrdil. „Nicméně územní plán s ní počítá, je stabilizovaná. Dopravní podnik i město jsou ve shodě,“ zdůraznil radní. Podle některých zastupitelů by se měl začít stavět nejprve úsek mezi Pankrácí a náměstím Míru, jak navrhuje zastupitel Petr Zajíček (KSČM). Podle Březiny by měl být první na řadě úsek Pankrác–Nové Dvory, pak další na náměstí Míru a až jako poslední do Písnice.

Podle plánů města je pořadí následující: Pankrác a Nové Dvory do roku 2015, Nové Dvory–Depo Písnice 2018 a na konečnou na náměstí Míru by mělo metro D vést až v roce 2022.

Kam dál? To se ještě neví přesně. Nějaký rok by na náměstí Míru metro končilo, s čímž počítá i územní plán. Stoprocentně by mělo pokračovat na hlavní nádraží, ale zatím není rozhodnuto, kam pak uhne. Možnosti jsou dvě, a to buď na Žižkov, nebo na náměstí Republiky.

Základní údaje o trase D
Stanice trasy D: Náměstí Míru, Náměstí Bří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice
Úsek Pankrác–Nové Dvory (4,1 km): dokončení v roce 2015
Úsek Nové Dvory–Depo Písnice (3,8 km): dokončení v roce 2018
Úsek Pankrác–Náměstí Míru (2,9 km): rok dokončení 2022

Přehled nových stanic metra A

  • Červený vrch 
  • Veleslavín 
  • Petřiny  
  • Motol 
  • Bílá Hora
  • Dědina
  • Dlouhá Míle
  • Letiště Ruzyně 
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám