Článek
Že spojnice pravého a levého vltavského břehu, která veřejnosti slouží od roku 1928, není úplně v pořádku, je vidět na první i velmi letmý pohled. Na některých místech opěrných zdí dávno opadal beton, takže se objevily rezavějící dráty, vstupu na schodiště vedoucí k řece brání řadu roků zábrany, na něm roste plevel.
Podle zprávy odborníků, kteří hodnotí současnou situaci na Libeňském mostě, je stav nejvíc narušených konstrukčních částí, především kloubů rámů, i po instalaci pomocného podpěrného systému před třemi lety a hlavních kleneb špatný. Proto je nutné opravit most co nejdříve. Případný odklad povede k dalšímu omezení provozu na této dopravní tepně.
„Bude to průšvih, ale na Libeňský most už prostředky prostě nejsou,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS). Na dotaz Práva, kdy by město mohlo potřebnou částku najít, odpověděl, že to vůbec nedokáže odhadnout. Renovace podle Noska spolyká tak tři čtvrtě miliardy korun. „Máme finance na věci, které jsou havarijní, nebo bez kterých to nejde,“ nastínil, nač se v rozpočtu peníze našly.
Městský okruh
Samozřejmě nejvíc jich z rozpočtu z kapitoly doprava vysaje dostavba městského okruhu. Zbude i na multifunkční operační středisko Malovanka, kde se usídlí mj. dopravní ústředna, kanceláře TSK nebo informační centrum Prahy 6, záchytná parkoviště P+R, cyklistické stezky. Rekonstrukce se příští rok dočkají např. ulice Komunardů, Koněvova, v plánu je zkapacitnění Průmyslové.
„Budeme opět žádat o prodloužení stavebního povolení na Libeňský most,“ přiblížil další kroky v souvislosti s mostem mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Platnost stavebního povolení, které se dvakrát prodlužovalo, totiž skončí v září tento rok a je jasné, že do té doby práce nad řekou ani nezačnou.
Bude to průšvih, ale na Libeňský most už prostředky prostě nejsou.
Dohromady lze platnost povolení protáhnout pětkrát, pak se musí podat žádost o nové. Jako důvod TSK uvádí, že má záměr most opravit, ale nedostala přidělené finanční prostředky od majitele - tedy města.
„Stavební povolení se dá prodloužit, to problém není, problém jsou finance,“ uzavřel Nosek. Libeňský most je po proudu řeky čtrnáctým mostem v Praze. Samotná konstrukce měří 370 metrů, se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů, což ho činí nejdelším silničním mostem v metropoli. Proti ostatním starším kolegům stavěným se šířkou 16 metrů je tento o pět metrů širší. Po otevření měl již asfaltovou vozovku i těleso pro tramvajovou dopravu.
Byl postaven v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla a nahradil původní dřevěné provizorium z roku 1903. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky za účasti tehdejšího prezidenta.