Článek
Komplexní rekonstrukce novorenesančního objektu z roku 1920 právě začala, hotovo bude začátkem roku 2027. „Pro budovu bude mít projekt zásadní přínos, který cestující i Plzeňáci určitě ocení,“ řekl Novinkám Karel Zoch, vedoucí magistrátního odboru památkové péče. „Cílem je stavbu očistit od nánosů nepůvodních prvků, které se tam ocitly zejména během poslední rekonstrukce v době socialismu, v druhé polovině osmdesátých let. A velmi pečlivě opravit to, co tam zbylo z původního stavu,“ vysvětlil Zoch.
Obnovou má projít například kdysi velmi bohatá sgrafitová výzdoba, na které se podepsaly nejrůznější úpravy. „Z průčelí zmizela třeba sgrafita s českým a slovenským státním znakem – měla by se vrátit zpět. Nebo stávající plechovou střešní krytinu nahradí pálené prejzy,“ upozornil Zoch. Restaurátoři zrenovují psaníčková sgrafita na fasádě i lunetové římsy, dojde na výměnu oken i dveří. „V plánu je odstranění předělení nádražní haly a také nepůvodních mramorových obkladů,“ podotkl Zoch a dodal: „Samozřejmě budovu nelze úplně vrátit do stavu, v jakém byla při otevření. Musíme respektovat požadavky na současnou železniční dopravu.“
Staronová dominanta
Nástupiště i kolejiště už prošly modernizací v rámci celkové přestavby plzeňského železničního uzlu. „Nádraží dostane moderní informační a orientační systém, na úrovni nástupišť přibydou nové veřejné toalety,“ poznamenala Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic. Hlavní vstup do odbavovací haly vede z mostu Ivana Magora Jirouse, samotná nástupiště se nacházejí o patro níže a cestu k nim usnadní zrekonstruovaný výtah.
„Práce budou probíhat za provozu, s důrazem na to, aby co nejméně ovlivnily cestující,“ přislíbila Friebová.
Ministr dopravy Martin Kupka prohlásil, že se stavba stane díky rekonstrukci opět nepřehlédnutelnou dominantou celé čtvrti. „Více než sto let stará budova je živou připomínkou průmyslového rozvoje Plzně. Za jejím vznikem totiž stál neustále narůstající počet cestujících, zejména těch, kteří dojížděli za prací do nedalekých Škodových závodů,“ připomněl Kupka.
Stanice obklopená z obou stran kolejemi má na druhé straně zmíněného mostu ještě druhou, o šestnáct let starší, secesní část. Tu ale dráhy už od devadesátých let nevyužívají, má soukromého vlastníka a po rekonstrukci se proměnila v kulturní centrum Moving Station.
Na řadě jsou Klatovy
Správa železnic nedávno v Plzni dokončila kompletní obnovu monumentální budovy hlavního nádraží za miliardu korun a v kraji počítá také s rekonstrukcí jiné nádražní památky – stanice v Klatovech. Modernizace objektu z budovatelských časů má stát kolem čtyř set milionů korun. Památková ochrana se vztahuje především na vnější vzhled a vestibul. Výzdoba v duchu socialistického realismu zůstane zachovaná, celý komplex bude díky výtahům bezbariérový.