Článek
Modernizace náměstí Republiky, které je vstupem do města u Ústředního autobusového nádraží, má stát 370 milionů korun bez DPH. Na rekonstrukci frekventovaného dopravního uzlu se kromě města bude finančně podílet ostravský dopravní podnik a Správa silnic Moravskoslezského kraje.
V plánu je přestavba tramvajové tratě na náměstí Republiky, ale i nástupišť, kdy ze současných tří vzniknou jen dvě. Opraven bude i vjezd na Ústřední autobusové nádraží, zmíněné zanedbané podchody a Frýdlantské mosty.
Ostravské vysoké pece se promění v muzeum. Za jeho návrhem stojí architekt Pleskot
Podchody budou se zelení a denním světlem
„Tato revitalizace je rozdělena do několika investičních akcí, které jsou mezi sebou vzájemně koordinovány. Začít se stavbou chceme co nejdříve, nejlépe už na jaře, aby vše bylo hotovo nejpozději v roce 2026, pokud se zadaří, tak už v roce 2025. Teď bude vyhlášena veřejná zakázka na zhotovitele, nejpozději prvního května chceme s vybranou firmou podepsat smlouvu, aby práce mohly začít,“ sdělil Novinkám náměstek ostravského primátora Břetislav Riger (Ostravak).
Dodal, že návrh nového vzhledu podchodů a zastřešení nástupišť zpracoval tým architektů ze společnosti Afry CZ.
„V rámci rekonstrukce dojde k odstranění veškerého původního vybavení a prodejních stánků, zaslepení jednoho ramene podchodu a prosvětlení centrálního prostoru dvěma světlíky. Měla by tam vzniknout kavárna se zahrádkou v ozeleněném atriu, celý prostor dostane moderní vzhled,“ popsal náměstek s tím, že se zde počítá i s osazením pojízdných chodníků u výstupů k tramvajovým nástupištím.
Komplikace v dopravě
Město chce dopravní uzel proměnit nejpozději do dvou let, jelikož dopravní podnik bude mít šanci na svou část projektu získat dotaci. „Předpokládaná doba realizace stavby je stanovena na 399 dní. Jde o technologicky velice náročnou stavbu, to znamená, že lidé musí počítat s tím, že stavební práce výrazným způsobem zkomplikují dopravu ve městě,“ shrnul Riger.