Článek
Laerdalským tunelem řidiči projedou asi za 20 minut. Stavba na jihu Norska, která zkrátila cestu z metropole Osla do západonorského přístavu Bergenu z dřívějších 14 na sedm hodin, se stavěla pět let a stála 46,6 miliardy korun.
Laerdalský tunel, ve kterém se neplatí mýtné, se stal při svém otevření před deseti lety, 27. listopadu 2000, nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru primát od září 1980.
Nejdelším otevřeným tunelem světa zůstává japonský železniční tunel Seikan (53,8 km), který spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó a jenž byl zprovozněn již v březnu 1988. Laerdalský tunel byl otevřen před deseti lety, 27. listopadu 2000.
Rekordní tabulky tunelů se letos přepisovaly i v ČR. Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách (2160 metrů), za ním následuje Strahovský tunel v Praze (2004 metrů). Letos v září byl na jihozápadní části pražského okruhu otevřen třetí a čtvrtý nejdelší silniční tunel v ČR - Komořanský tunel (také Cholupický; 1937 metrů) a Lochkovský tunel (také Slivenecký; 1661 metrů). Navíc ve výstavbě je tunelový komplex Blanka, který by se po dostavění měl stát s celkovou délkou 5502 metrů jasným králem tunelů v ČR.
Nejdelším železničním tunelem v ČR je od 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.
Nejdelší silniční tunely světa | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Název | Místo | Délka (m) | Otevření |
1. | Laerdalský | Norsko | 24 510 | 27.11.2000 |
2. | Čung-nan-šan | Čína | 18 040 | 20.1.2007 |
3. | Gotthardský | Švýcarsko | 16 918 | 5.9.1980 |
4. | Arlbergský | Rakousko | 13 972 | 1.12.1978 |
5. | Süe-šan | Tchaj-wan | 12 942 | 16.6.2006 |
6. | Fréjus | Francie-Itálie | 12 898 | 12.7.1980 |
7. | Maj-ťi-šan | Čína | 12 290 | 2009 |
8. | Mont Blanc | Francie-Itálie | 11 611 | 19.7.1965 |
9. | Gudvangen | Norsko | 11 428 | 17.12.1991 |
10. | Pao-ťia-šan | Čína | 11 200 | 28.5.2009 |
Nejdelší železniční tunely světa | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Název | Místo | Délka (m) | Otevření |
1. | Gotthardský | Švýcarsko | 57 072 | 2017 |
2. | Seikan | Japonsko | 53 850 | 13.3.1988 |
3. | Eurotunnel | Francie-Británie | 50 450 | 6.5.1994 |
4. | Lötschbergský | Švýcarsko | 34 577 | 16.6.2007 |
5. | Guadarrama | Španělsko | 28 419 | 22.12.2007 |
6. | Tchaj-chang | Čína | 27 848 | 22.12.2007 |
7. | Iwate-Ičinohe | Japonsko | 25 810 | 1.12.2002 |
8. | Daišimizu | Japonsko | 22 221 | 15.11.1982 |
9. | Wu-šao-ling | Čína | 21 050 | 30.3.2006 |
10. | Simplonský-II. | Itálie-Švýcarsko | 19 824 | 16.10.1922 |