Článek
Mělo by tedy ubýt situací, kdy řidič marně hledá zelenou či oranžovou zónu, kde by mohl zaparkovat i bez parkovací karty, a tedy rizika odtahu. „Také jsem tuto situaci zažila, i když většinou jezdím MHD. Zóny jsou sice vyznačené na internetu, ale pokud člověk musí někde zastavit neplánovaně a nemá možnost se připravit, stává se z toho horor.
Někdy jsem možnost zaparkovat bez karty hledala poctivě a dlouho, stejně jsem nakonec auto nechala v modré zóně a celou dobu se modlila, aby mne neodtáhli,“ řekla Právu Zuzana Čárská z Fakulty dopravní ČVUT. Čárská připravila studii k posouzení zón placeného parkování v metropoli. Ta doporučuje jednak rozšíření smíšených zón, kde by v určených hodinách mohli vedle rezidentů parkovat také návštěvníci, a také to, že za parkování by se mohlo platit i formou textových zpráv.
„A to především v těch místech, kde by byla v souvislé modré zóně třeba tři nebo čtyři parkovací místa i pro návštěvníky. Tam by se nevyplatilo parkovací automat instalovat,“ vysvětlila Čárská.
Zóny by neměly být rozšiřovány masivně
Oddělení rozvoje a organizace dopravy pražského magistrátu již pracuje na tom, jak uvedená doporučení uvést do praxe.
„Rada hlavního města Prahy vypíše v úterý výběrové řízení na dodávku zhruba 35 parkovacích automatů do nových smíšených zón. Ty by měly být především v Praze 2, 3 a 7,“ řekl Právu vedoucí oddělení rozvoje Libor Šíma.
Hodnota vypsané zakázky by měla být známá po úterním zasedání městských radních. Současně odbor informatiky připravuje výběrové řízení na dodání technologie, která by strážníkům městské policie umožnila v reálném čase podle registračních značek sledovat, zda má příslušné auto parkování zaplaceno.
„Mohlo by to fungovat podobně jako databáze odcizených vozidel,“ doplnila Čárská. Studie zároveň navrhuje, aby zóny nebyly masivně rozšiřovány. Zavést by se měly v okrajových částech městských částí 5, 6, 8 a 10 v sousedství již existujících zón.
Podle Šímy by mohly zóny také paprskovitě vybíhat podél tras metra a důležitých tahů.