Článek
„Letos v srpnu vyhlásilo naše ministerstvo budovu nádraží za kulturní památku. Učinili jsme tak proto, že objekt byl ve správním řízení oklasifikován jako kulturní statek, jehož zničení nebo poškození by pro národní kulturní dědictví znamenalo ztrátu,“ sdělil na včerejší tiskové konferenci Besser. Ocenil současně Bártův přístup k tomuto problému.
Do tratě se mají investovat miliardy
České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) usilovaly o likvidaci nádraží ze zcela pragmatických důvodů.
Budova totiž brání tomu, aby se zdejší trať, po níž vlaky mohou jezdit maximálně 80 kilometrů v hodině, mohla rekonstrukcí napřímit a umožnit podstatně větší rychlost. Na dotaz Práva, co teď s tím, odpověděl ministr Bárta: „V budoucnu počítáme s rekonstrukcí celého ústeckoorlického traťového úseku. Na projektu už SŽDC pracuje a půjde o investici v řádu miliard korun. Není ale ještě například jasné, zda před Ústím nad Orlicí bude či nebude nutné postavit železniční tunel.“
Zatím není jasné, co v budově bude
Jak Bárta dále prohlásil, lidé se roky hádali, co s touto krásnou budovou, která pamatuje rakouskouherskou železnici. „Jsem rád, že budova nakonec zůstane díky penězům ministerstva kultury a zdravému rozumu ministerstva dopravy zachována, byť dosud není rozhodnuto, co v ní po opravě bude,“ uvedl.
Besser potvrdil, že potřebné desítky miliónů korun na opravu budovy půjdou už v příštím roce z havarijního fondu ministerstva kultury a počítá se i s příspěvkem od Evropské unie.
V řešení problému se výrazně angažovala také senátorka Ludmila Müllerová (TOP 09). Jak včera informovala, vznikne meziresortní komise, která bude hledat možnosti pro efektivní využití historické budovy i pro modernizaci celého nádraží, aby cestující měli požadovaný komfort cestování, což zatím v Ústí nad Orlicí chybí.